Lagerkaos hos modegigant – koster hundreder af millioner

Nye lagersystemer skaber store problemer

Den britiske e-handler og modeplatform, ASOS, offentliggjorde for nylig sine tal for de sidste fire forretningsmåneder indtil sidste juni i år.

Annonce

Rapporten blev efterfulgt af et betydeligt tab på børsen for virksomheden, på trods af en salgsvækst på beskedne 12 procent.

Omsætningen for perioden landede på 920 millioner pund, hvilket svarer til lige knap 8 milliarder danske kroner.

Resultatet blev imidlertid ikke afsløret, men virksomheden informerer om, at det vil blive lavere end tidligere anslået.

Årsagen er, at der i øjeblikket er problemer med logistik i USA og EU, hvilket har resulteret i sure kunder og omkostninger til at løse problemerne.

- Det har taget længere tid end forventet at implementere den store gennemgang af infrastruktur og teknologi på vores amerikanske og europæiske lagre, hvilket har haft indflydelse på tilgængelighed, salg og omkostninger i disse regioner, siger virksomhedens administrerende direktør, Nick Beighton, i en kommentar til rapporten.


200 millioner kroner skal være løsningen

Ifølge Retail Dive koster de tekniske problemer på lagrene op til 25 millioner pund, eller lidt over 200 millioner danske kroner, at rette op på.

Asos forventer også reducerede marginer, da man prøver at genvinde og pleje utilfredse kunder.

Baggrunden for hele lager-kaosset er nye, automatiserede lagerstyringssystemer og lagerkontrolsystemer.

Annonce

EU virker til at være mest berørt – her er væksten stoppet på 5 procent i perioden. De mest påvirkede markeder er Frankrig og Tyskland.

Foto: Nick Beighton