Lyko storsatser på e-handel, men lokkede tusinder til ny butik

Chokerende mange besøgende den første weekend

Det er ikke nogen hemmelighed, at Rickard Lyko stræber efter at blive ledestjernen inden for beauty. Og til en sådan ambition, lægger sig en masse overvejelser om udvidelse af forretningen.

Jeg talte med ham til eTail-konferencen i København i starten af oktober, hvor han fortalte mig, at Lyko ekspanderer virksomhedens e-handel til Danmark. En stor satsning, som kræver benhårdt arbejde:

Annonce

Min erfaring er, at alle svenske e-handlere, der prøver at penetrere det danske marked, har en kæmpestor opgave foran sig. Det er faktisk en generel tanke, at Danmark er en hård nød at knække, når det kommer til ekspansion, fortalte han mig.

LÆS OGSÅ: Lyko prøver lykken med e-handel i Danmark

Men selv om det virker til, at e-handlen får al opmærksomheden, sker der også ting og sager i den fysiske verden.

Efter et stykke tid med en lang række forberedelser, blev det – lørdag – endelig tid til Lykos længe ventede butikspremiere i Vansbro, som er selskabets hjemby.

Den nye butk har et areal på 500 kvadratmeter, hvilket betyder, at det er virksomhedens største.

Lyko har skønnet, at butikken tiltrak omkring 2.400 besøgende i løbet af åbningshelgen, og da dørene åbnede lørdag kl. 10, var der allerede dannet en længere kø på parkeringspladsen uden for lokalerne.

Til Ehandel siger Lyko også, at "nogle modige piger" valgte at slå lejr uden for den nye butik for at være sikre på et godt sted i køen. De første 50 besøgende, der købte noget i butikken, fik en goodie-bag med hjem.

Det er svært at gætte på, hvor mange mennesker, der stod i kø, men mit gæt er omkring 300 – 500 stykker, rapporterer Rickard Lyko i en e-mail til Ehandel.

I weekenden åbnede Lyko også sin butik i Triangeln indkøbscenter i Malmö.

Annonce

Ligesom i Vansbro, har Lyko investeret i et nyt butikskoncept, der blandt andet betyder, at salondelen har fået en mere fremtrædende rolle, og at digitale skærme er placeret iblandt butikshylderne.