Interview: Målet er lige knap 50 millioner kroner

Var nødt til selv at stå i butikken sidste år.

Den svenske onlineaktør Estore har været live på det danske marked i næsten en måned nu, og ifølge direktøren, Jimmy Tien, går det rigtig godt.

Han mener, at salget under Black Week kommer til at sætte positive spor på trafikken. Det var i hvert fald ingen skuffelse sidste år.

Annonce

Salget på selve Black Friday i 2018, og indtil december måned, tegnede sig for en tredjedel af virksomhedens helårsomsætning, som landende på lige knap 25 millioner kroner.

Således bidrog både Black Friday og Julehandlen med omkring 8 millioner kroner.


Otte containere i gården

I år er det afgørende med både personale, og ikke mindst plads.

Sidste år var jeg nødt til selv at stå i butikken og pakke i løbet af Black Friday, så i år har vi oprustet med sæsonbestemt personale, der allerede blev aktiveret i november. Med sæsonbestemt personale er lagerstyrken steget med 60 procent, men vores største udfordring lige nu er plads, fortæller Jimmy Tieu, administrerende direktør i Estore.

Virksomheden har i den forbindelse været nødsaget til at hente otte containere ud i gården, hvor de kan opbevare, hvad der ikke kan være på lageret.

Kundeservice er også et vigtigt puslespil, især i denne periode, så vi henter ekstra folk ind og forbereder dem på, hvad der kommer stormende, siger han.

I år har Estore sørget for en bedre lagerbeholdning på produkter, der har solgt godt i løbet af året, samt de produkter, virksomheden mener, vil sælge godt til jul.

Men på trods af oprustninger, har Jimmy Tieu en lille mistanke om, at der ikke nødvendigvis er flere mennesker, der vil handle på Black Friday i år.

Annonce

Bæredygtighed er meget relevant lige nu, så det kan føre til, at færre mennesker ønsker at være en del af salgsfesten i år. Men på samme tid føler jeg, at interessen for Black Friday er steget, og virksomhederne investerer i længere kampagner.


Samme strategi i hele Norden

De danske forbrugere stiller meget højere krav til leveringstider og leveringskvalitet. Vi har vores lager i Helsingborg, så vi har ikke desto mindre været tæt på Danmark, men det er trods alt i udlandet, så det tager længere tid end leverancer i Sverige.

Selv om Estore driver forretning på forskellige markeder, er strategien den samme for hele Norden. De samme tilbud, som fremgår i Sverige, skal fremgå i Danmark.

Direktøren tilføjer dog, at det er Estores første år på det danske marked, så han afviser ikke, at det kommer til at kræve andre strategiske overvejelser på et tidspunkt.

Men for nu er strategien på plads, og målet for indeværende år står også klart som blæk.

I år er målet at fordoble hele sidste års omsætning og således nå 49 millioner kroner i 2019. Black Friday og julesalget hjælper os forhåbentlig derhen, afrunder direktøren.