Madmanifestet 2.0: Coop vil tilbage i kampen

Den seneste tid har gjort Coop introvert. Nu vil dagligvarekoncernen konkurrere med de helt store spillere.

Annonce

Det har været et usædvanlig tavst år for både Coop og topchefen Peter Høgsted.

Men efter en lang periode i skjul fra medierne, taler han nu frit fra leveren om en hård periode, hvor hele Coop-fundamentet har knirket.

Det kommer sig af en stigende utilfredshed blandt selvstændige brugsforeninger, som har været utilfredse med koncernens lave indtjening – et scenarie, der i løbet af det seneste år har udspillet sig offentligt.

Det såkaldte ”opgør” har sat Coop under stort pres, og det har haft massive omkostninger for organisationen.

- Vi har været introverte, vi har mistet selvtillid, og vi er slået tilbage til start, men nu skal vi sgu videre og i arbejdstøjet igen, siger topchefen til Berlingske.

Nu vil Peter Høgsted tilbage i kampen med en helt ny strategi, som skal hive Coop op af det dødvande, som koncernen har befundet sig i de seneste mange år, og hvor omsætningen har været stagneret.

Strategien skal sørge for, at Coop kan tjene penge i det i forvejen fyldte dagligvaremarked. Konceptet har fået tilnavnet ”Madmanifestet 2.0”.

Det er en videreudvikling af det manifest, som Peter Høgsted udviklede i 2015, og som indbefatter seks løfter til forbrugerne om bedre mad samt nogle konkrete tiltag, der skal få danskerne til at bruge lidt flere mønter og sedler på fødevarer.

Annonce

Manifestet fra 2015 blev velmødt hos forbrugerne; Coops imagemålinger viste positive tal og koncernen modtog priser for sit frontløber-initiativ.

Dog landede de mange milliarder ikke hos Coop, men i et brandvarmt takeawaymarked, som oplevede en vækst på otte procent.

Men nu skal der andre boller på suppen, og flere skillinger i kassen, og derfor udfordrer Coop nu de helt store spillere på markedet:

- Missionen er, at vi skal have fat i nogle af de penge, som kunderne i dag lægger hos Netflix og Norwegian, men nu gør vi det ved at fokusere på måltidsinnovation frem for madinnovation, så forbrugerne ved, at de også kan få et lækkert færdiglavet måltid hos os, fortæller Peter Høgsted.

I den forbindelse får Coops kæder, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugen og Irma, et langt større udbud af nem mad og færdige måltider.

Samtidig leger Peter Høgsted med ideén om food trucks foran Faktabutikkerne

Kilde: Berlingske