Matas: Tredobler toplinjen online

Onlinesalget hos Matas er i rivende vækst, men der er ikke fremgang over hele linjen, viser den seneste delårsrapport

Matas har haft stort fokus på digital transformation, hvilket ser ud til at give pote i de nyligt offentliggjorte regnskaber.

Annonce

I det første kvartal af regnskabsåret 2019/20 steg omsætningen på matas.dk med 67 procent, sammenlignet med sidste år.

Det er den højeste salgsvækst til dato.

- Derudover er selskabet Firtal med webshops som helsebixen.dk, jala-helsekost.dk og made4men.dk blevet en del af koncernen. Det samlede onlinesalg er tredoblet i forhold til samme kvartal sidste år, slår han fast, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse. Han er adm. direktør i Matas.

Onlinesalget udgjorde 10,9 procent af kvartalets omsætning, som lå på 3,7 procent året før.


Det underliggende salg går baglæns

Der er vækst at spore på toplinjen, som har bevæget sig op til 875,6 millioner kroner.

Omvendt har der været et fald i det justerede resultat for kvartalet.

- Det samlede resultat i kvartalet er på niveau med vores forventninger. Vi har investeret i innovation og vækst i både Matas og Firtal samt gennem det netop gennemførte opkøb af Kosmolet A/S (firmaet bag mærket Nilens Jord, red), og det slår nu positivt igennem med en toplinjevækst på 3,8 procent, siger Gregers Wedell-Wedellsbor.

På grund af færre handelsdage og et solidt første kvartal sidste år, faldt det underliggende salg med 1,2 procent.

Annonce

Matas har 245 butikker over hele landet.