Milliarder af annoncer fjernet af Google

Vil forebygge svindel med ny policy

Annonce

2,3 milliarder annoncer er blevet fjernet fra næsten 30 millioner apps og websites. Sådan ser det ud, når Google ser tilbage på 2018.

De slettede annoncer overtrådte søgegigantens policy på en sådan måde, at Google vurderede, at annoncerne risikerede at vildlede eller udnytte sårbare mennesker, skriver nyhedssiden TechCrunch.

Annonce

Oprydningsarbejdet, som skal være blevet udført både manuelt og ved hjælp af forskellige algoritmer, har således ført til, at store mængder indhold, der ikke overholdt reglerne, måtte fjernes i løbet af det sidste år.

LÆS OGSÅ: Google går Amazon i bedene

Hvem står bag annoncerne?

Selvom 2,3 milliarder annoncer lyder af meget, er det ikke nær så mange som i 2017. Dengang landede efter sigende yderligere en milliard annoncer i Googles affaldscontainer.

Blandt andet skal Google i 2018 have slettet hundredtusindvis af mistænkelige annoncer for billetsalg og store mængder reklame, der mistænkes for at forsøge at narre sig til folks kort- og kontooplysninger, såkaldt phishing. Google skal også have haft en hel del arbejde med at tjekke, om annoncer rent faktisk kommer fra den angivne afsender, hvilket ikke altid er tilfældet.

LÆS OGSÅ: Tusindvis af webshops risikerer samme type hackerangreb som Bahne

Ny policy i april

Hvis alt går som Google forventer, vil omfanget af virksomhedens detektivarbejde blive mindre i fremtiden. I april kommer Google nemlig med en ny policy, der skal tydeliggøre for de firmaer, som annoncerer, hvilke regler der gælder. Fra Googles side håber man, at virksomhederne simpelthen vil gøre det rigtige fra starten, så de slipper for at få annoncer fjernet.

Ifølge TechCrunch indbragte Googles annoncer 32 milliarder dollars alene i sidste kvartal, svarende til 83 procent af selskabets indtægter i perioden.