Modebranchen: Et forgangseksempel for eksportvækst

65 procent af det samlede salg.

Annonce

Der er store forventninger til fremtiden – den digitale fremtid.

For nogle dage siden talte Ehandel.dk med Branchedirektør hos Dansk Industri, Annette Falberg, som fortalte om projektet SMV: Digital. Et program, der har til formål at styrke den digitale omstilling hos små og mellemstore i Danmark.

Herunder talte direktøren meget eksport som et absolut afgørende fokuspunkt.

...Og måske er eksportmarkedet et uoverstigeligt bjerg for nogle danske virksomheder, men man kommer ikke udenom nødvendigheden af eksportrelaterede aktiviteter. 

Annette Falberg fortæller, at 800.000 arbejdspladser i Danmark er enten direkte eller indirekte eksportknyttet. Så hvis al eksport forsvandt, ville Danmark stå med et stort hul i beskæftigelsesstatistikken. 

Annonce

Sandheden er også, at det ikke ligefrem kører på skinner for dansk eksport:

Èn af forklaringerne kunne være, at vi ikke er digitalt nok tilstede på eksportmarkederne. Vi er på en seksogtyvende plads i Europa, når det gælder andelen af virksomheder med e-handel, der bruger salgskanalen til eksport. Det er langt fra optimalt. I Danmark ligger vi endvidere kun på 6 procent, hvad angår eksport inden for nethandel – Kina har nuppet 80 procent. Og hvilken historie fortæller dét, siger Annette Falberg til Ehandel.dk

En historie, som i hvert fald har fået regeringen at søsætte et, efter Annette Falbergs eget udsagn, næsten skudsikkert initiativ, som skal give de danske virksomheder de bedste muligheder for at gå all in på e- handel og e-eksport.

Moden fører på eksport

Et eksempel man imidlertid kan følge, og lære af, er hvad der rører på sig i den danske modebranche disse dage – en branche i fortsat vækst.

Lige nu fremvises og sælges den kommende sæsons kollektioner under Copenhagen Fashion Week, og der er aldrig blevet solgt så meget tøj, som i 2018.

Den samlede omsætning i branchen landede på 47 mia. kroner, hvilket er det højeste niveau nogensinde - endda 4,1 procent højere end året forinden.

Det viser nye tal fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Særligt brillierer eksporten af dansk mode, som også driver størstedelen af den vækst, man har set de seneste år i modebilledet.

I 2018 steg eksporten til 31 mia. kroner, altså udgjorde eksporten 65 procent af det samlede salg.

Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil, mener, at en klar strategi er vejen frem:

- Eksport er afgørende, hvis man vil have succes, og det har de danske modevirksomheder været bevidste om de sidste 10 år. Derudover er man nødt til at have en klar strategi for e-handel, ligesom man selvfølgelig skal have et stærkt brand og designmæssigt udtryk. Det gælder uanset, om vi taler dame-, herre- eller børnemode, siger Thomas Klausen til Retailnews.