Nellys økonomiske nedsmeltning tynger Qliro

Resultatet var et chok

Det er blevet til et tungt tredje kvartal for Qliro Group. Koncernens driftsresultat lander på minus 9 millioner kroner, og omsætningen på 435 mio. kroner, sammenlignet med 463 mio. kroner i tilsvarende periode sidste år.

Forklaringen på knækket i resultatet er Nelly.

Annonce

Modeplatformens driftsresultat er styrtdykket fra omkring 13 mio. kroner til 0,3 mio. kroner. Omsætningen steg dog med 7 procent til 230 mio. kroner.

Nelly har øget sin omsætning med 7 procent på et generelt svagt marked. Det svenske marked har været udfordrende, og den svenske handel rapporterer, at hele modemarkedet er krympet i løbet af kvartalet, skriver Qliro Group i regnskabsrapporten.

For en uge siden meddelte Nellys tidligere administrerende direktør, Anna Ullman Sersé, desuden, at hun forlader virksomheden.

Historien er omvendt hos CDON, som har forbedret sit driftsresultatet fra minus 6 mio. kroner sidste år til minus 0,6 mio. kroner i tredje kvartal.

Dog er omsætningen faldet til 148 mio. kroner, hvilket svarer til et fald på 26 procent, sammenlignet med sidste år.

I løbet af kvartalet har CDON fortsat sin transformation mod en markedsplads for eksterne handlende. Overgangen har haft en negativ indvirkning på nettoomsætningen, men en positiv indvirkning på rentabiliteten, kommenterer Marcus Lindqvist, administrerende direktør for Qliro Group og Nelly, i rapporten.


Qliro på børsen

Qliro Group har præsenteret en ny strategi, hvor betalingsvirksomheden Qliro vil blive noteret på børsen i Stockholm i første halvdel af 2020.

Efter noteringen kommer Qliro-koncernen til at fokusere på e-handel gennem Nelly og CDON. I begge virksomheder er der værdiskabende aktiviteter, som styrker betingelserne for vækst og rentabilitet. Når Qliro er noteret, agter Qliro Group at ændre navn for bedre at afspejle sin fremtidige drift, skriver Marcus Lindqvist i rapporten.

Annonce