Nestlé: Forbrugerne kan nu spore deres mad via blockchain

”Vil skabe tillid”



Der er et paradigmeskift på vej. For i takt med at de store tech-giganter som Amazon og Alibaba tordner ind på det europæiske og danske marked, stilles der større krav til virksomheder og deres leverandører.

Det betyder, at optimering af forsyningskæden bliver et spørgsmål om overlevelse. En effektiv og transparent forsyningskæde er altafgørende for virksomhedernes konkurrenceevne i fremtiden.

Det skrev Businessinsights.dk fornylig, i forbindelse med et interview med Morten Clausen, Lead Solution Architect og forretningsudvikler i Columbus.

.. Og transparens er da næsten også blevet et nyere buzzword for nutidens virksomheder – nu gør Nestlé alvor af sagen og giver forbrugerne et kig bag gardinerne.

LÆS OGSÅ: Blockchain: Et gigantisk flop eller det nye sort?


Helt tilbage til gården

Gennem et samarbejde med softwareværktøjet OpenSC, kommer der nu gennemsigtighed i forsyningskæden hos Nestlé – mere specifikt er der blevet udviklet en blockchain-platform, der gør det muligt for forbrugerne at spore deres mad helt tilbage til gården, ligegyldigt hvor i verden gården befinder sig.

Samarbejdet er et pilotprojekt og en del af Nestlés rejse mod fuld gennemsigtighed hele vejen igennem forsyningskæden.

Fra Nestlés nordiske hovedkontor i København styrer Svante Palebo, der er Head of Operations i Nestlé Nordic, et stort projekt på en af Nestlés fabrikker i Norden:

-Blockchain-initiativet til børnemads-produkter fra vores fabrik i Finland vil skabe gennemsigtighed og tillid fra vores forbrugere, når det gælder oprindelse og genanvendelighed af vores emballagematerialer. Det gælder fx glasset, som vi har som emballage til børnemaden, men det gælder også ingrediensernes oprindelse, som fx de vilde bær fra vores nordiske skove, siger han.

Det oprindelige, globale pilotprogram fra Nestlé vil spore mælk fra bedrifter og producenter i New Zealand til Nestlé-fabrikker og lagre i Mellemøsten.

LÆS OGSÅ: Sådan kan blockchain gavne e-handlen



En velinformeret beslutning

Senere vil teknologien blive testet ved hjælp af palmeolie, der kommer fra Nord- og Sydamerika. Disse pilotprojekter gør det muligt for Nestlé at forstå, hvor skalerbart systemet er.

-Vi ønsker, at vores forbrugere træffer en velinformeret beslutning om deres valg af produkter – at vælge produkter, der produceres ansvarligt.” Open blockchain-teknologi kan give os mulighed for at dele pålidelige oplysninger med forbrugerne i en tilgængelig måde, siger Magdi Batato, Executive Vice President, Head of Operations, Nestlé.

Nestlé har arbejdet med pilot-blockchain-teknologi siden 2017, især med IBM Food Trust.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest