Nike og Ikea svømmer med i tech-havet på verdensplan

Techgiganter dominerer den globale liste hos forbrugerne

Det hele handler jo helt grundlæggende om forbrugerne. Men hvad kan de egentlig bedst lide, og hvad gør størst indtryk på dem?

Annonce

En ny undersøgelse viser, at tech-giganter er bedst til at efterlade positive indtryk hos forbrugerne. Resultaterne kommer fra YouGovs Brandingindex og er fundet på baggrund af målinger af den overordnede sundhedstilstand hos et varemærke.

Du kan læse mere om undersøgelsen i bunden af artiklen.

En stor del af verdens befolkning rangerer altså teknologivirksomheder højest. Det er faktisk hele otte ud af 10, der har tech på programmet.

I føretrøjen har vi Google, som har What'sApp, YouTube, Samsung og Facebook lige i hælene.

Du kan se, hvordan varemærkerne bliver vurderet her:

Den globale liste

  1. Google
  2. WhatsApp
  3. Youtube
  4. Samsung
  5. Facebook
  6. Amazon
  7. Ikea
  8. Nike
  9. Paypal
  10. Netflix

På listen i år er også to atypiske, men langt fra ukendte, spillere. Nike og Ikea har nemlig sneget sig på den teknologi-tunge liste, som de eneste ikke-tech-virksomheder i år.

Nike, som har skabt global opmærksomhed med sine reklamekampagner i løbet af 2018, og Ikea som succesfuldt har fastholdt sit stærke image globalt.

Annonce

B&O er ny

I Danmark er vi knap så fokuserede på teknologi, og her finder vi virksomheder som Lego, Rema 1000 og MobilePay i toppen af listen.

Den kreative koncern Lego har, ikke overraskende, indtaget førstepladsen med en image-score på 43,5.

Der er mange kendinge på den danske liste, men også en ny tilkommer - Bang & Olufsen har taget plads på listen med en image-score på 31,7.

Den danske liste

  1. Lego
  2. Rema 1000
  3. Mobile Pay
  4. Lurpak
  5. DR
  6. Anthon Berg
  7. Arla
  8. Sygeforsikringen Danmark
  9. Samsung
  10. Bang & Olufsen

Om Image-rankingen

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex-indeksscore, som er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 400 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.