Nike vil ikke længere sælge direkte til Amazon

Afslutter samarbejde efter to år.

Nike vil ikke længere ride med på Amazon-bølgen.

Den store koncern stopper med at sælge varer direkte til Amazon – dette som del af et ønske om at sælge mere direkte til forbrugerne. Det bekræfter virksomheden til CNBC.

Annonce

Det pludselige salgsstop afslutter en pilottest, som Nike og Amazon lancerede sammen i 2017 - efter mange overvejelser om, hvordan man skulle forholde sig til den enorme markedsplads, vel at mærke.

På det tidspunkt havde Nike indvilliget i at sælge et begrænset produktsortiment til Amazon. Dog med kravet om strengere politik med henblik på varemærkeforfalskning og usanktioneret salg af produkter i bytte.

Som en del af Nikes fokus på at forbedre kundeoplevelser gennem mere direkte og personlige relationer, har vi taget beslutningen om at afslutte vores nuværende pilottest med Amazon Retail. Vi vil fortsætte med at investere i stærke, karakteristiske partnerskaber for Nike med andre detailhandlere og platforme. Det gør vi for, problemfrit, at kunne pleje vores kunder på et globalt plan, fortæller en Nike-talsmand til CNBC i en e-mail-erklæring.

Nike indbringer omkring 30 procent af sit årlige salg fra direkte salg til forbrugeren. I regnskabsåret, der sluttede den 31. maj 2019, landende tallet på 11,8 milliarder dollars. Det svarer til lige godt 80 milliarder danske kroner.

Og selv om engroshandlen er steget med 10 procent i år, har Nike langt mere fokus på at opbygge Nike-butikker og opgradere sine egne apps og websteder.

Nogle af Nikes største engrospartnere inkluderer Foot Locker, Dick's Sporting Goods og Nordstrom, som koncernen til stadighed investerer i.


Kommer flere til at følge trop?

Det er en kendt frygt for mange mærker at skulle samarbejde med Amazon, for således at miste kontrollen over, hvordan de bliver repræsenteret på den gigantiske Amazon-platform.

Man kan, efter Nikes beslutning, spekulere over, om flere mærker kommer til at følge trop?

Annonce

Beslutningen om et salgsstop hos Amazon kommer i kølvandet på den nyligt annoncerede ansættelse af John Donahoe, et Nike-bestyrelsesmedlem, som bliver koncernens næste administrerende direktør. Han overtager fra Mark Parker, som fratræder sin stilling i 2020.

Donahoe var tidligere CEO for eBay og er bestyrelsesformand i PayPal – et tydeligt tegn på, at Nike fokuserer på e-handel.