”Hele e-handelsbranchen skal engagere sig, hvis genanvendelig emballage skal kunne gøres skalérbart”
I slutningen af juni kunne Ehandel.dk berette, at Zalando trak i det grønne arbejdstøj med et mål om en mere bæredygtig emballage.
Ligesom Salling Group, der i slutningen af august adresserede plastikproblematikken ved at søsætte 10 principper som del af en grøn emballagestrategi.
LÆS OGSÅ: ”Det er afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned”
I hvert fald er plastikposer blevet til papirsposer hos Zalando, og i 2020 er målet for virksomheden at have udskiftet alle sine emballagematerialer med miljøvenlige materialer, der er 100 procent genanvendelige.
Visionen for Zalando er at blive den førende platform for bæredygtig mode i Europa.
LÆS OGSÅ: Zalando skifter til 100 procent bæredygtig emballage
Alle mand ombord
I den forbindelse har modeplatformen nu lanceret en fire uger lang pilottest i Norden af de genanvendelige fragtposer, hvilket omfatter 10.00 kunder i både Danmark, Sverige, Norge og Finland.
De nye fragtposer kan lægges i en almindelig postkasse til returnering, og således kan de bruges igen og igen. Poserne kommer fra den finske startup-virksomhed, RePack.
Målet med projektet er at teste i hvilket omfang bæredygtig emballage kan blive integreret i Zalandos logistikprocesser.
Genanvendelse af emballage er dog en udfordring for e-handlen, så det kræver at alle er ombord:
- Hele e-handelsbranchen skal engagere sig, hvis genanvendelig emballage skal kunne gøres skalérbart. Det kræver standardiserede processer og centraliserede leveringsalternativer for genanvendelig emballage. Et samlet system, hvor kunderne kan aflevere større pakker i for eksempel supermarkeder, ville gøre processen enklere, siger David Hejgaard, kommerciel chef for Zalando i Norden, i en pressemeddelelse.
Men er der villighed til forandring?
Der er set mange, gode initiativer i det danske land på det seneste. Men hvis vi vender blikket over Atlanten, er historien en lidt anden. I slutningen af august var der ”problemer” hos Amazon med henblik på emballagepolitik.
Britiske kunder rasede over, at den store mastodont udskiftede noget af sin emballage. Den nye emballage, der er en stor kuvert, og som er lavet udelukkende af plast, kan nemlig ikke genanvendes i England.
Britiske miljøorganisationer har også, ifølge The Guardian, reageret negativt på e-handlerens beslutning.
LÆS OGSÅ: Amazon skifter til plastemballage - mødt af stærk kritik