Nordisk detailgigant åbner dansk flagskibsbutik

En del af en større ekspansion

2018 var et særdeles godt år for den svenske detailkæde Biltema. Med en omsætning på 12,57 milliarder svenske kroner og et overskud på næsten 1 milliard svenske kroner slog selskabet alle sine tidligere rekorder.

Succesen har fået Biltema til at skrue op for ambitionerne, og i begyndelsen af juni i år bekendtgjorde virksomheden, at man har planer om at fordoble antallet af varehuse i Danmark inden for seks år og således gå fra 11 til 22 danske varehuse.

Annonce

Der bliver taget hul på ekspansionsplanerne, når Biltema den 2. november slår dørene op for sit nye varehus i Roskilde, som med et areal på næsten 8000 kvadratmeter bliver næsten dobbelt så stort som varehuset i Glostrup, som lige nu er det største Biltema-varehus i Danmark.

Varehuset i Roskilde bliver vores flagskib. Det kommer til at afspejle, hvordan fremtidige varehuse i Danmark skal se ud, både i forhold til størrelse og indretning, fortæller Jacob Borring Møller, direktør for Biltema Danmark i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Svensk skønhedskæde åbner webshop i Danmark

Tættere kontakt med kunderne via fysiske varehuse

Hvor mange andre virksomheder må lukke fysiske butikker og satse mere digitalt for at overleve, ser det ud til, at Biltema har bevaret tiltrækningskraften over for kunderne i den fysiske verden.

Kontakten med kunderne er en stor del af vores koncept, og fordi vi vægter den personlige vejledning rigtig højt, har vi heller ikke en klassisk webshop. Derfor skal vi også ligge flere steder i landet, så vi er tættere på kunderne. Valget faldt i første omgang på Roskilde på grund af den centrale beliggenhed, men vi er stadig på jagt efter endnu flere lokationer, siger Jacob Borring Møller.

Det nye varehus er ifølge Jacob Borring Møller en del af indsatsen for at nå målet om en 20 procent større omsætning i Biltema Danmark næste år.

Vi har rykket os meget de senere år, og vi er i dag meget mere end bilprodukter. Med den fart, som vi udvider sortimentet i, kræver det plads til hele tiden at udvide med flere hyldemeter, og derfor vokser vi simpelthen ud af de mindre bygninger. Samtidigt tror vi også, at vi med flere kvadratmeter kan give en endnu bedre kundeoplevelse, fordi der bliver mere luft på gangene og flere inspirations- og udstillingsområder, siger Jacob Borring Møller.

LÆS OGSÅ: Medskaber af dansk/svensk modesucces siger farvel og tak

Annonce

Flere store varehuse og et gigantisk lager på vej

Ifølge Jacob Borring Møller vil alle nye Biltema-varehuse i Norden få samme størrelse som flagskibs-varehuset i Roskilde.

Den næste danske by på Biltemas liste er Hjørring. Varehuset i Hjørring, som allerede nu er under opførelse, forventes at stå klar til foråret 2020.

Flere butikker kræver mere lagerplads. Derfor er Biltemas datterselskab, Biltema Logistics, i gang med at bygge et nyt lager på 85.000 kvadratmeter i den svenske by Halmstad. Lageret forventes at være færdigbygget i 2021 og skal fungere som centrallager for alle Biltemas varehuse i Skandinavien.

Med et samlet lagerområde på 350.000 kvadratmeter kan Biltema Logistics dermed kalde sig Nordens største lagervirksomhed.