"Vi tør stadig ikke lade vores virtuelle assistent købe nye jeans til os"
Ifølge PostNord er AI og stemmestyrede hjemmeassistenter glødende hedt inden for e-handel. De nordiske forbrugere siges dog ikke at være specielt solgt på at skulle handle på nettet med deres stemme.
- Stemmestyring er på alles læber; vi lader Alexa og Siri åbne huset, foreslå middagsopskrifter og holde styr på vores helbred. Men få af os tør stadig ikke lade vores virtuelle assistent købe nye jeans til os, siger Arne Andersson, e-handelsekspert hos PostNord, i en ny rapport.
Shopping på mobilen blev mødt med en vis skepsis for bare ti
år siden. Det ser imidlertid ud at vare længe, før de nordiske forbrugere er
komfortable med at handle via stemme-styrede enheder, skriver PostNord.
Ifølge Arne Andersson er det nok et spørgsmål om vane, og han mener, at mange snart vil indse fordelene. Kunstig intelligens er derimod ikke noget, som kunderne behøver at tage til sig på samme måde - det er en teknologi, som de er mere passivt eksponerede overfor.
Det kan eksempelvis være i form af chatbotter, når kunden har brug for assistance på en specifik hjemmeside.
Der siges at være mange umiddelbare fordele for e-handlere inden for AI.
Et eksempel er også muligheden for at reducere returnering af varer med AI ved bedre at kunne vurdere, hvilken størrelse kunden bruger.
"Sverige har den højeste andel af e-handel"
Rapporten E-handel i de nordiske lande ser selvfølgelig også på, hvordan Norden handlede i 2018. Nordic e-commerce genererede et salg på 230,2 mia. kroner sidste år, ifølge PostNords måling.
- I alt handlede de nordiske lande for lidt over 230 mia. kroner i 2018, hvor svenskerne tager sig af næsten 93 mia. Sverige har den højeste andel af befolkningen som benytter sig af e-handel, 68 procent, mens danskerne er dem, der bruger mest på hvert køb, 2.291 SEK, skriver PostNord.