Nordmændene eksperimenterer med selvkørende pakkerobot

Skal samle breve og pakker for 100 husstande

Annonce

Det norske postvæsen ”Posten Norge” er en af de mange virksomheder, der arbejder med at udvikle nye leveringsmetoder baseret på automatisering og robotter.

Posten Norge, som også tidligere har testet pakkeautomater, er i gang med at teste en ny selvkørende brev- og pakkerobot i byen Kongsberg lidt sydvest for Oslo. Det sker i samarbejde med virksomheden Buddy Mobility, der har specialiseret sig i ”last mile”-logistik, altså den sidste og ofte mest besværlige del af leveringen.

Annonce

Tanken med robotten er at samle brev og pakker i et fælles udleveringspunkt for en gruppe på ca. 100 husstande. Konceptet er en del af Postens arbejde med at finde en omkostningseffektiv og sikker løsning for fremtidens leveringer.

LÆS OGSÅ: Selvkørende minibusser og robothunde – Fremtidens ”last-mile”-logistik?

Stadig i testfasen

Robotten skal kunne opdage farer og standse for at undgå sammenstød og ulykker. Den er også blevet testet i snevejr, som den naturligvis skal kunne håndtere i et land som Norge. Der kan dog godt gå lang tid, før teknologien er færdigudviklet.

– Dette er et konceptstudie i en tidlig fase. For at rulle det ud i større sammenhæng skal teknologien videreudvikles, omkostningerne være på det rigtige niveau, og de regulatoriske rammer for drift af autonome løsninger skal være på plads – om og hvornår det kommer på plads, er foreløbig for tidligt at sige, siger John Eckhof, pressechef for Posten Norge, til eHandel.com.

Både selvkørende robotter og pakkeautomater vil imidlertid spille en vigtig rolle for Posten Norge fremover. Pakkeautomaterne vil blive videreudviklet og testet i flere andelsboligforeninger i løbet af sommeren og efteråret.

– Den selvkørende brev-/pakkerobot er for så vidt en afart af det samme koncept. Fra et kundeperspektiv er løsningerne ens. Det handler om et fælles afhentningspunkt for breve og pakker i en automat nær hjemmet. Selvkørende teknologi er noget, vi udforsker med tanke på om det kan gøre sådan nogle koncepter mere omkostningseffektive. Vi vil kun tage det i brug, hvis det sammenlagt er mere rentabelt end fastmonterede brev-/pakkeautomater – foreløbig arbejder vi langs begge akser, siger John Eckhof.