Nu kan netbutikkerne “se sig selv” offline med omni-spejle

"En tredimensionel, mobil, digital pop-up butik"

Online-tilstedeværelse er næsten et must i dag, for at overleve på markedet og samtidig være konkurrencedygtig.

Annonce

Men de fysiske butikker spiller også en vigtig rolle i vores digitale samfund, og derfor vælger flere virksomheder at beholde dem for at arbejde med- og styrke deres omnichannel-fokus.

Et populært eksempel på, hvad butikker, der investerer i omni-temaet lægger vægt på, er digitale skærme og tablets.

Men nu ser et nyt koncept dagens lys.

Teknologiselskabet ShopExp introducerer et smart spejl, der både kan gøre prøverum overflødige og samtidig spare tid for kunden, som ikke behøver klæde sig af og på for at prøve tøj.

ShopExp er imidlertid ikke de første på banen.

Allerede i 2015 kunne vores søsterside Ehandel.se berette, at et sådant spejl var blevet udviklet for at forbinde den fysiske butik med e-handlen.

Blandt de visionære var virksomhederne H&M og Zara, der faktisk har installeret en slags smart spejl i hver af deres flagskibsbutikker.

Et smart spejl er en stor digital skærm, hvor kunden – via et kamera – kan se sig selv.

Annonce

Kunden kan herfra vælge forskellige beklædningsdele og se, hvordan de ser ud på kroppen på den digitale skærm. Kunden kan derfor undgå at skulle ind i et prøverum samt vælge de forkerte størrelser.

Og sådan fungerer ShopExps spejle også – dog skal teknologien bag være endnu mere udviklet end før.

- Alle taler om onlineuniverset og fysiske butikker som konkurrenter, så jeg besluttede at komme med noget midt imellem. Det er ikke bare et spejl, men en tredimensionel, mobil, digital pop-up butik. Disse spejle kan bruges som mobile digitale butikker, når virksomheder ønsker at oprette en pop-up butik uden alt for store investeringer, siger Chandan Panda, grundlægger af ShopExp, til Power Retail.