Ny branchedirektør: ”Danske virksomheder er super dygtige købmænd – jeg ser store muligheder”

Forandringens vinde blæser hos Dansk Industri i København. Jeg har talt med den nye togfører for handelsbranchens ”infrastruktur”, Sidsel Dyrholm Holst.

Det er tidlig morgen, men der er alligevel stort engagement og megen begejstring at spore i stemmen hos Sidsel Dyrholm Holst, der har overtaget  rollen som branchedirektør for DI Handel i Dansk Industri, nu hvor Annette Falbergs pension er lige om hjørnet.

Annonce

- Annette har gjort en kæmpe indsats, og sat en masse gode initiativer i søen herovre, så jeg har en meget ydmyg tilgang til min nye rolle, og er selvfølgelig stolt over at få lov til at stå i spidsen for en så vigtig del af Dansk Industris medlemskreds, fortæller Sidsel Dyrholm Holst indledende.

Det er ikke bare en hvilken som helst karakter, der nu skal pryde de brede gange i huset på H. C. Andersens Blvd. ”Faglighed er grundlæggende, men personlighed gør hele forskellen”, fortalte Annette Falberg mig, da jeg talte med hende om hendes fratrædelse tilbage i foråret.

Det er et synspunkt, som Sidsel Dyrholm Holst deler:

- Man skal være åben og lydhør overfor vores medlemmer, forstå deres virkelighed og behov og have et brændende ønske om at gøre en forskel for dem. Det er også en rolle, hvor samarbejde og videndeling er i højsædet. Man sidder ikke med snuden i sporet selv, fortæller hun.

Men hvad indebærer rollen som branchedirektør egentlig, og hvad er det allermest spændende ved jobbet? Det er i hvert fald en rolle, hvor der er højt til loftet og enorme ambitioner:

- Rollen som branchedirektør giver mig mulighed for at bidrage til at danske handels virksomheder kan få succes – særligt med at sælge og markedsføre deres produkter og services i en digital tidsalder. Det er en rolle, hvor der er fokus på at skabe ny viden og udvikle tiltag, som virksomhederne kan bruge i deres dagligdag inden for e-handel, salg, marketing og kundeservice. Man skal kunne tænke nyt og være kreativ. Bølgerne går højt engang imellem i DI Handel, men der er også masser af grin. Jeg kan godt lide, når det summer af energi og passion, og folk virkelig vil dét, de laver, siger hun.

LÆS OGSÅ: Annette Falberg stopper på toppen


Internationale kompetencer i rygsækken

Den nye branchedirektør har tidligere arbejdet med forretningsudvikling, strategi og kommunikation og haft ansvaret for politisk interessevaretagelse. Ifølge Sidsel Holst, kommer hun i høj grad til at kunne trække på den erfaring fremadrettet – og ikke bare fra sin seneste stilling:

Annonce

De sidste tre år har hun boet i Bruxelles og arbejdet med at påvirke europæisk lovgivning i en retning som giver mening og værdi for danske virksomheder og understøtter deres forretning.

- Der er meget af den lovgivning, vi ser på, herunder forbrugerområdet og digital handel, som bliver vedtaget i EU. Jeg mener, det er vigtigt, at vi som brancheorganisation følger med i, hvad der er på vej af lovgivning, og hvordan beslutningerne bliver truffet. På den måde kan vi få indflydelse på dét, der betyder noget for virksomhedernes konkurrenceevne, forklarer hun.

I Bruxelles har hun blandt andet arbejdet med grænseoverskridende betalinger, hvor fokus var på at få gebyrerne i bund, når virksomheder skal betale på tværs af grænser.

Nu forventer hun, at der kommer fokus på online platforme og deres rolle på markedet. Det vigtigste bliver dog, at den nye direktør kommer i styrket dialog med medlemmerne.

- Det bliver et anderledes arbejde end tidligere, men det ser jeg frem til. Jeg kommer til at arbejde meget tættere sammen med virksomhederne, og det har jeg savnet, mens jeg har været i Bruxelles. Det er så vigtigt, at der er en god og relevant kommunikation fra organisationen og ud, og omvendt, siger Sidsel Dyrholm Holst forventningsfuldt.


Vi differentierer os på kvalitet

Det er altså ingen hemmelighed, at Sidsel Dyrholm Holst ser det som sin absolut fornemste opgave at hjælpe medlemmerne, inspirere dem og udfordre dem til at tænke ud af boksen.

Og det handler ikke kun om dialog. Det handler også om, i sin reneste form, at bevæbne dem med nogle brugbare værktøjer, så de kan omsætte konkret viden til praksis, og dermed styrke deres forretning.

I DI Handel er der fokus på ikke blot at formidle eksisterende viden, men også skabe helt ny viden, som medlemmerne kan få adgang til og gøre brug af.

Det resulterer i en række projekter i samarbejde med blandt andet CBS, hvor DI Handel går i dybden med centrale temaer, eksempelvis i forhold til, hvordan man kan styrke sit salg, eller hvordan man kommer i gang med at sælge på globale online markedspladser.

- Vi har også fokus på fremtidens engroshandel, og hvordan man kan anvende blockchain-teknologi. Vi formidler denne viden via konferencer, netværk, events, guidelines, værktøjer, analyser og i vores nyhedsbreve, fortæller Sidsel Holst.

Et andet ”point of interest” er salgskanaler.

Udbredelsen af digitale salgskanaler, som e-handel via webshops og den stigende digitale købsadfærd hos de private forbrugere, har gjort det muligt for eksempelvis mange B2B-virksomheder også at markedsføre sig og sælge direkte til forbrugerne.

Det er den nye direktør meget opmærksom på, når hun fremadrettet skal prioritetsstemple DI’s aktiviteter:

- Jeg er særligt optaget af, hvordan de danske virksomheder kan skabe sammenhæng på tværs af alle deres salgskanaler, det vil sige webshops, online markedspladser, via sælgere, apps… De skal have et godt mix og skabe en strømlinet oplevelse for kunderne.

Men det jo slet ikke fordi, de danske virksomheder er bagud rent fagligt. Faktisk er de, ifølge Sidsel Dyrholm Holst, super dygtige købmænd, og der er store muligheder.

- Danske virksomheder leverer varer og services i en høj kvalitet og tilbyder ofte skræddersyede løsninger til deres kunder. Der eksisterer et højt løn- og omkostningsniveau i Danmark, og derfor er vi nødt til at konkurrere på andet end prisen, siger branchedirektøren.

I det danske erhvervsliv differentierer vi os altså mest af alt på kvalitet, og samtidig evnen til at koble en rigtig god service op på produkterne. Sidsel Holst nævner også bæredygtighed og grønne løsninger som endnu en differentieringsfaktor.

Det kommer også i hælene på, at mange forbrugere og kunder er blevet mere bevidste om den måde vi forvalter klodens ressourcer på og hvordan vi tackler klimaforandringerne.

Klima og bæredygtighed er nemlig i den grad kommet på dagsordenen. Faktisk er Danmark det land i verden, der er førende, når det kommer til at være klimabevidste, har forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, udtalt til Berlingske i starten af året.

En tendens, som man kun ser kan udvikle sig. Og lige præcis hér har danske virksomheder et stort potentiale, fordi de et langt stykke hen ad vejen allerede tilbyder bæredygtige produkter og løsninger, og de har høje ambitioner i forhold til bæredygtighed, mener Sidsel Dyrholm Holst:

- Der er meget tale om miljørigtig emballage, og det kigger mange af vores virksomheder ind i, fordi det potentielt kan styrke deres konkurrenceevne samtidig med at det er bedre for miljøet.


”Jeg ser tre vigtige områder”

Der er altid nye ting at forholde sig til – det går tjept i disse tider, og det kan være svært at finde hoved og hale i, hvad man skal have under luppen.

Hos Dansk Industri er Sidsel Holst dog ikke i tvivl om, hvilke gløder i ilden hun vil puste til:

Det er vigtigt, vi får udnyttet de muligheder, som digitaliseringen giver i forhold til e-handel og e-eksport. Men det er lige så vigtigt, at vi får udnyttet teknologien i andre led af værdikæden. Vi skal have konkretiseret og afdækket, hvad man kan bruge teknologier som kunstig intelligens og blockchain hos handelsvirksomhederne. Det kan eksempelvis være i forhold til at håndtere logistik og lager samt effektivisere sporbarheden af produkter.

Bæredygtig forretningsudvikling er som sagt også højt på dagsordenen, men skarpt efterfulgt af kompetenceudvikling. Ifølge Sidsel Holst efterlyser de danske handelsvirksomheder ofte nogle kompetencer at rykke med – det kan være digitale kompetencer eller salgskompetencer, som passer til den verden, vi lever i dag.

- Virksomhederne skal se på, om de internt kan gøre noget, for så at sige ”opgradere” eksisterende medarbejderes kompetencer. Men mange virksomheder har også svært ved at rekruttere de medarbejdere, der rent faktisk er behov for, og det er selvfølgelig også en problematik vi kigger på.

Og nu man taler kompetenceudvikling, er det svært at komme uden om de teknologiske kræfter, der langsomt begynder at dominere markedet mere og mere. Men teknologi er en foranderlig størrelse – er det noget, der kan fremtvinge nervøsitet?

-Det gør mig på ingen måde nervøs. Jeg ser store muligheder i og med, at virksomhederne kan styrke deres salg og markedsføring, men også bidrage til at vi får løst de udfordringer, vi står overfor som samfund. Det er selvfølgelig vigtigt, at man bruger ny teknologi med omtanke, og jeg tror også, den personlige kontakt forbliver en vigtig faktor for fx salg – menneskerne bag betyder stadigvæk noget.


Virksomheder, der beskæftiger sig med e-eksport, har langt bedre indtjening

I øjeblikket bliver der sat ekstra fokus på blockchain, og hvordan handelsvirksomhederne kan udnytte netop dén teknologi. Det er komplekst, men der er spændende løsninger, mener branchedirektøren.

I foråret fyldte snakken om e-eksport også rigtig meget. Det var én af de temaer, som Annette Falberg har arbejdet meget for at sætte i højsæde. ”Hvis vi ikke lægger vægt på e-eksport, så dør vi,” udtalte hun i et interview i slutningen af maj.

Er det noget, der bliver samlet op på?

- Ja, det er også rigtig højt på min dagsorden. I Danmark roder vi rundt nede i bunden, når det kommer til e-eksport, på en 26. plads i Europa. Det vil sige, at der er et stort uudnyttet potentiale. Og sandheden er, at virksomheder, der beskæftiger sig med e-eksport, har langt bedre indtjening, end dem der ikke gør, fortæller Sidsel Dyrholm Holst.

… Og en vej til at opruste kvalifikationer inden for den digitale omstilling er blandt andet initiativet SMV:Digital – et samlet program, som udbydes af Erhvervsstyrelsen, hvor SMV’er kan få hjælp til digital omstilling. Sidsel Dyrholm Holst har overtaget Annette Falbergs plads i SMV:Boardet, hvor hun på tæt hold skal følge udviklingen og forvaltningen af midlerne til rådighed for danske virksomheder.

Mandag i denne uge er der faktisk blevet åbnet en ny pulje.

LÆS OGSÅ: SMV: Digital: ”Det er noget af det mest absolut lovende, jeg længe har lavet”

Der er endvidere et stærkt fokus på online markedspladser, hvilket fortsætter i løbet af efteråret. ”Hvad findes der af online markedspladser rundt omkring i verden – og hvordan skal man gribe det an, hvis man skal have succes med at sælge på disse markedspladser. Det er spørgsmål, vi forsøger at besvare,” siger branchedirektøren.

Afslutningsvis sætter vi os op i helikopteren, og jeg spørger Sidsel Dyrholm Holst, hvilket Danmark, inden for industriens verden, hun gerne vil være med til at opbygge:

- Jeg ser gerne, at vi åbner os endnu mere op for omverdenen, og vi får udnyttet de muligheder, som globaliseringen og digitaliseringen giver. Vi skal også være skarpe på at komme med løsninger på globale problemer, herunder at bidrage til at opfylde FN’s verdensmål. Vi opfordrer vores medlemmer til at tænke det ind i deres fremtidige strategi.


De korte om Sidsel: 
- Stor passion for at rejse - boet i Bruxelles
- Elsker fyldte chokolader
- Gift og Mor til to piger