Ny CEO skal få Sportmaster tilbage på ret køl

Sportmaster stjæler modebrandet Saint Tropez’ direktør

Bestyrelsen for den landsdækkende sportskæde Sportmaster har udpeget 47-årige Sofie Lindahl-Jessen som ny CEO for Sportmaster og søsterselskabet Rezet Sneaker Store, i håbet om at hun kan rette op på virksomhedens skrantende økonomi. Det skriver Børsen.

Annonce

Efter flere år med negative tocifrede millionbeløb på bundlinjen valgte bestyrelsen i august 2018 at fyre administrerende direktør Jens Høgsted med øjeblikkelig virkning. Bestyrelsesformand Michael Christiansen har siden da fungeret som stedfortræder, men kan fra 1. april overlade ansvaret til Sofie Lindahl-Jessen.

Fra mode til sport

Sofie Lindahl-Jessen kommer direkte fra en stilling som CEO i modevirksomheden Saint Tropez, som efter kun halvandet år må se sig om efter en ny direktør. Sofie Lindahl-Jessen har mange års erfaring fra mode- og livsstilsbranchen og er desuden valgt på grund af sine kompetencer inden for omnichannel.

– Siden september sidste år har vi været på udkig efter den helt rigtige CEO, der både havde kendskab til sport eller modebranchen samt en stor forståelse for omni-retail og den digitale udvikling i branchen. Med en baggrund i modebranchen og en stor viden inden for netop disse områder, har Sofie Lindahl-Jessen den rette profil til at styrke brandet, siger Sportmasters bestyrelsesformand Michael Christiansen.

Satser på omnichannel

I sit nye job skal Sofie Lindahl-Jessen stå i spidsen for udviklingen af Sportmasters omnichannel-strategi og sikre et bedre sammenspil mellem kædens 95 butikker og de digitale platforme.

På nuværende tidspunkt sker 80 % af virksomhedens salg i de fysiske butikker, mens de resterende 20 % sker på nettet. Sofie Lindahl-Jessen har planer om at fordoble netsalget, men ikke på bekostning af den fysiske handel:

– Selvom en større del af vores salg bliver online, så spiller butikken en afgørende rolle i salgsprocessen. Kunderne skal have mulighed for at hente og prøve deres ting offline i en butik. Det giver os en konkurrencemæssig fordel i forhold til de spillere, der udelukkende opererer online. Fremtidens forbruger vil have adgang til fysiske butikker i min optik, siger Sofie Lindahl-Jessen.