Ny leveringsform: Få din pakke fra Zalando leveret direkte i dit hjem

Den belgiske fragtvirksomhed, bpost, og internetgiganten Zalando har succes med at levere pakker direkte i kundernes hjem, når de ikke er hjemme.

I midten af december berettede Ehandel.dk, at Bpost og Zalando foretog engangsprøver i Belgien for at undersøge mulighederne for levering og afhentning i hjemmet til Zalando-kunder.

Undersøgelsen fokuserede på at finde ud af, hvordan kunderne interagerede og reagerede på denne nye service, og hvor komfortable kunderne var med ideen om, at en leveringsperson havde adgang til deres hjem, når de ikke selv var hjemme.

LÆS OGSÅ: Bpost og Zalando tester levering og afhentning i hjemmet

50 procent af online-kunderne i testgruppen ville føle sig trygge med levering i hjemmet. Undersøgelsen viste endvidere, at 90 procent af deltagerne, der testede teknologien, ville fortsætte med at bruge tjenesten.

Teknologien har til formål at give kunderne fuld kontrol og gennemsigtighed i hele processen.

En speciel ringeklokke (smart doorbell) bliver forbundet med kundens telefon, og herfra er hele leveringen streamet, så kunderne kan overvåge hele processen eksternt og interagere med leveringspersonen hvis nødvendigt.



PostNord har også testet

Zalando og Bpost er ikke de eneste, der prøver højteknologiske leveringsformer af.

Hos PostNord har man længe eksperimenteret med ‘indoor delivery’, og det kunne godt se ud til, at disse leveringsformer bliver et fornuftigt sats for fremtiden.

LÆS OGSÅ: PostNord lancerer sammedagslevering i Sverige i dag

– Der er ingen tvivl om, at levering til digitalt aflåste rum – herunder hjemmet – bliver en stor del af fremtidens levering. Forbrugerne vil have bekvemmelige og nemme løsninger, og det vil vi selvfølgelig levere. Derfor følger vi udviklingen tæt, og vi er også selv i gang med at udvikle tilsvarende løsninger, siger e-handelsrådgiver Jørgen Fischer til FDIH.

PostNord har allerede foretaget stikprøver i Sverige, der afprøver nye leveringsformer – herunder adgang til hjemmet, selv om kunden ikke er der.

Resultaterne afslørede nogle meget tilfredse kunder, og derfor vil PostNord fortsat fokusere på at udvikle løsningen, som kan komme alle kunder i Danmark og resten af Norden til gode.

Niels Ralund, administrerende direktør hos FDIH, er overbevist om, at flere logistikvirksomheder vil få adgang til forbrugernes hjem i fremtiden.

– Amazon eksperimenterer også med det i USA, og når de store – som Amazon og Zalando – kaster sig over noget, så plejer det ret hurtigt at smitte af på de andre. Når det samtidig gør livet lettere for både kunder og logistikvirksomheder, så er jeg sikker på, at det inden for nær fremtid bliver til virkelighed, afrunder direktør Niels Ralund.

Kilde: FDIH

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest