Ny søgetrend inde i billedet

Danske virksomheder bør nytænke produktsøgninger

Annonce

Mobilen vil i de kommende år
ændre den måde, forbrugere søger information på.

Fra kun at foretage søgninger ved hjælp af tekst, vil man som
forbruger i langt højere grad søge ved hjælp af stemmen eller ved at tage
billeder.

Annonce

Sådan lyder forudsigelsen fra nordeuropæisk chef i den
amerikanske it-virksomhed Salesforce, Lars Grønkjær.

Det skriver Dansk Erhverv i en nyhedsmeddelelse.

- Visuelle søgninger er en ny måde at søge på, som jeg tror vil blive den primære måde at søge på i fremtiden. Alle går efterhånden rundt med en mobil i lommen, og det kommer til at være meget hurtigere og mere præcist at søge ved hjælp af billeder i stedet for tekst, fortæller Lars Grønkjær.

Den visuelle søgning findes allerede, fx igennem platformen Pinterest. Her tager kunden blot et billede af den genstand, de søger.

.. Altså mere effektive søgninger, der giver forbrugeren mere relevante resultater.

Det betyder også, ifølge Salesforce, at butikkerne har mulighed for at levere mere præcise budskaber.


Mindre tid på hjemmesider

Utålmodighed har også meget at sige, og den tid de danske forbrugere bruger på en virksomhedshjemmeside er faldet med 25 procent på tre år, ifølge Lars Grønkjær.

I dag foregår mere end 70 procent af alle søgninger på mobilen, og på den måde har de danske virksomheder heller ikke det samme ”råderum”, som førhen – der er simpelthen mindre skærmplads til at præsentere produkter og resultater.

- Hvis ikke kunderne meget hurtigt kan finde frem til det, de ønsker, så går de et andet sted hen. Derfor er det mere end nogensinde vigtigt at være præcis i både markedsføring og visning af søgeresultater, afslutter Lars Grønkjær.

Kilde: Dansk Erhverv