Nyt E-handelsindeks afslører stærkt onlinehandelsmarked i Danmark

Onlinehandelen har det godt i Danmark, og butikkerne ser positivt på markedssituationen og fremtiden.

Det går godt for dansk e-handel, og der florerer positive fornemmelser for fremtiden i de mange netbutikker. Og det på trods af den løbende trussel om netgiganten Amazons indtog på det danske marked.

Annonce

Det viser det nye E-handelsindeks fra PriceRunner, der beskriver butikkernes oplevelse af e-handlen i Danmark. Indekset er baseret på svar fra danske onlinebutikker på fem spørgsmål, der tilsammen bruges til at udregne E-handelsindekset, der kan være på mellem 0 og 100.

Det nye E-handelsindeks lander på 66,6, hvilket er et udtryk for, at der i øjeblikket er et stærkt Ehandelsmarked i Danmark.

Det tilsvarende tal for vores naboland Sverige ligger på 66,4.

- Det går godt for tiden i de danske onlinebutikker. Optimismen er stor på såvel den korte som den lange bane. Det er især forventningen til salget de kommende 12 måneder, der trækker det danske E-handelsindeks op, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark, i en pressemeddelelse.

Indekset viser endvidere, at hele 72,5 procent af netbutikkerne spår en positiv eller meget positiv udvikling i salget de næste 12 måneder.

LÆS OGSÅ: Forbrugernes forventninger til levering anno 2018

De største bliver større

Det er især de store onlinebutikker, der trækker E-handelsindekset op. Blandt de 200 største onlinebutikker i Danmark er optimismen og troen på fremtiden større end blandt de mindre butikker.

- De store butikker i Danmark er blevet større og har bredt sig mere ud på mange forskellige produktkategorier. Konkurrencen fra udlandet er så hård, at de danske butikker er nødt til at vækste for at klare sig. De små butikker derimod bliver ved med at være små, da det er de store butikker, der tager markedsandele, afrunder Martin Andersen.

Annonce

E-handelsindekset er skabt i samarbejde med analyseinstituttet Kantar Sifo og offentliggøres fire gange om året.

- Vi har udviklet E-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af, hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet, siger Martin Andersen.