Nyt E-handelsindeks: Optimismen daler hos onlinebutikker

Et noget dårligere salg

Annonce

Optimismen hos de danske online butikker daler efter et
første kvartal med et noget dårligere salg end de foregående kvartaler.

Butikkernes tro på fremtiden er stadig intakt, men den er
blevet mere afdæmpet efter en svag start på 2019. Det er især de mindre
butikker, der ser mere sort på fremtiden, mens de store butikker fortsat
oplever fremgang.

Annonce

Det viser den nye udgave af PriceRunners E-handelsindeks for
første kvartal 2019. Indekset er udarbejdet af analyseinstituttet Kantar Sifo
for PriceRunner.

E-handelsindekset ender i første kvartal 2019 på 65,9, og det er hidtil laveste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6.


Et stærkt e-handelsmarked i Danmark

Indekset er faldet betydeligt siden seneste kvartal, og det er udtryk for at e-handlernes optimismen er dalet en del det seneste halve år.

Ovenpå en god julehandel er det for de fleste butikker blevet hverdag igen, og handlen i de første måneder af 2019 har for mange butikker været på et noget laveres niveau end forventet.

I undersøgelsen angiver 45 procent at salget i første kvartal i år har været bedre eller meget bedre end seneste kvartal i 2018. Det er 13 procentpoint lavere end i fjerde kvartal sidste år.

- Selvom indekset falder til hidtil laveste niveau, er der dog fortsat optimisme hos de danske online butikker. Det er især blandt de store butikker at optimismen for det kommende år er højt, og det trækker det samlede E-handels indeks op.” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

65 procent af onlinebutikkerne ser positivt eller meget
positivt på udviklingen i salget i 2019, og det er på samme niveau som i 2018.


E-handelsindekset: En nyskabelse

6.600 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.

- Vi har udviklet E-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner og en af E-handels veteranerne i Danmark.

Foto: Martin Andersen