Øget optimisme hos de mindre og mellemstore onlinebutikker

Et stærkt indeks og et stærkt e-handelsmarked i Danmark.



Optimismen og troen på fremtiden har aldrig været større blandt de danske onlinebutikker.

Men selv om optimismen falder lidt hos de største onlinebutikker, opvejes det klart af en øget optimisme hos de mindre og mellemstore onlinebutikker.

Det viser den nye udgave af PriceRunners E-handelsindeks for fjerde kvartal 2018.

Indekset er udarbejdet af analyseinstituttet Kantar Sifo.

E-handelsindekset ender på hele 70,5, og det er hidtil højeste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6. Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt E-handelsmarked i Danmark.

Det er især julehandlen, der har dannet grobund for optimismen hos butikkerne, hvor 1 ud af 4 butikker oplevede et meget bedre julesalg end tidligere.

– Optimismen er stor hos de danske onlinebutikker. Det er især hos de mindre og mellemstore butikker, at optimismen for det kommende år stiger mest, og det trækker det samlede E-handelsindeks op i rekordhøjde. Det skyldes, at stadigt mere af vores handel sker online samt at ”nu-kommer-Amazon” spøgelset er blevet mindre skræmmende,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

I undersøgelsen angiver 54 procent, at salget i fjerde kvartal i år har været bedre eller meget bedre end samme kvartal i 2017.

67 procent af onlinebutikkerne ser positivt eller meget positivt på udviklingen i salget i 2019.


Undersøgelsen:
Undersøgelsen blev gennemført online mellem 10. og 21. december 2018. I alt deltog 160 onlinebutikker. PriceRunner donerede en gave på 50 kroner for hvert gennemført interview til Børnecancerfonden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest