Online fødevaresalg i Danmark venter på hjælp fra Amazon

Dagligvarer har hidtil ikke været handlet meget online i Danmark. Men det vil ændre sig, når Amazon træder på dansk jord.

I Norden er onlinesalget af elektronisk altid gået som varmt brød. Dagligvaren, derimod, er knap så populær.

Annonce

Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv (januar 2018), bliver kun to procent af alle dagligvarer i Danmark solgt over nettet.

Den globale e-business ekspert Tom Buday mener dog at forandringens vinde blæser. Han er ofte hovedtaler på internationale konferencer om e-business og fremtidens marketing, ligesom han også ofte er i globale medier om de emner.

Det er han ved siden af sit topjob som Senior Vice President, chef for Marketing & Consumer Communication, i verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé.

- Det har helt klart betydning for den danske handel online med fødevarer, at Amazon ikke rigtig er kommet til Danmark endnu. Det vil ændre sig, når de kommer – i hvert fald i de store byer i Norden kan jeg se alle kriterier for øget online-handel. Amazon er en meget ambitiøs og klog internethandelsvirksomhed, og de kommer med store investeringer. De ved virkelig, hvad de gør. Så når de kommer, sætter de et væsentligt aftryk på markedet, siger Tom Buday i en pressemeddelelse.

Hun understreger endvidere, at e-business kommer til at nære fødevareindustrien med helt nye salgsmuligheder – en verden, hvordan virksomheder bedre kan fortælle historier omkring deres produkter.

- E-business er en kommunikationskanal og en handelskanal, hvor vi kan kommunikere meget effektivt og samtidig sælge godt. Se for eksempel på den produktinformation, man kan levere på en Amazon-brand-side, sammenlignet med, hvad en forbruger normalt finder foran en forretning. Vi kan fx i Nestlé gå meget dybere med information om ernæring, sundhed og velvære og om bæredygtighed, som fx hvad vi gør for at hjælpe kaffebønder til at opnå en rimelig levestandard, eller hvad vi gør for at reducere mængden af plastaffald. Jeg tror, at e-business på en måde giver en større sammenhæng, som vi kan fortælle vores historier ud fra, siger Tom Buday.

Men eksisterer der egentlig en risiko for, at fødevarevirksomhederne overdriver betydningen af onlinesalg? Det har længe været spået, at supermarkederne med tiden ville blive redundante.

I den forbindelse udtaler Tom Buday:

Annonce

- Ja, naturligvis tænker vi meget på det i Nestlé. Forbrugere vil gerne røre ved mad. Især friske produkter generelt. Kvaliteten vurderes ved berøring. Det begrænser naturligvis udviklingen af online-handel med fødevarer. Desuden har detailhandlen reageret på udfordringen. De har ikke sovet, da e-handels-aktørerne kom til. Mange af dem har forbedret indkøbsoplevelsen i forretningen. Også specielle butikker, fx dem, der sælger økologiske produkter, har taget udfordringen op, med bl.a. yderligere detaljeret forbrugerrådgivning.

Det ligger Nestlé meget på sinde at arbejde med ekspertise inden for e-handel, og i den forbindelse et styrket samarbejde med kunder.

- Jeg tror, at selv om onlineomsætningen stadig er relativt lav, er muligheden for en stor effekt høj, og vi vil fortsætte med at se tocifret vækst i de kommende år. Den fremtidige forbruger vil shoppe overalt, og de vil ikke vælge mellem online eller offline. Derfor investerer vi i vores online tilstedeværelse overalt, og det er allerede afgørende for vores forretningsvækst. Næste step er at give forbrugerne en personlig oplevelse med personlige valgmuligheder. Det er den nye virkelighed. Vores vigtigste opgave er nu at gøre det lettere for forbrugerne at købe, hvad de vil, og hvor de vil, afrunder han.

Foto: Nestlés presserum. Søren Svendsen


Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 600 mia. kroner.