Online-shoppere stoler også på falske trustmarks

Begrænset viden om, hvad de forskellige mærker betyder

Annonce

Trustmarks er en vigtig indikator for online-kunder, der
søger troværdige e-handelswebsteder. Tilstedeværelsen af ​​ét eller flere
trustmarks kan virkelig hjælpe forbrugerne med at stole på, at den pågældende butik
er pålidelig.

Men det ser ud til at falske trustmarks også er i stand til
at opnå troværdighed hos de handlende.

Annonce

Det undersøgte Karlotta Kneschke i sin bacheloropgave ved
Hochschule Fresenius. Hun gennemførte en onlineundersøgelse blandt 1.007
tyskere for at spørge ind til trustmarks som et validitetsstempel.

Resultaterne viser, at de såkaldte trustmarks faktisk opbygger
en del troværdighed.

Troværdigheden for alle trustmarks, der findes, fik en score
på et sted mellem 64 og 84 procent. For to ud af tre respondenter spiller synligheden
af ​​et trustmark i en online butik en stor rolle, især for butikker, de ikke
er bekendt med.


Shoppere har begrænset viden om trustmarks

- Det var overraskende, at et falsk trustmark, som blev oprettet i denne undersøgelse, fik en bedre bevidsthedsscore end de trustmarks, der rent faktisk eksisterede, forklarer Kneschke.

Ud over bevidstheden om de enkelte trustmarks, var der iblandt
de adspurgte, også begrænset viden om, hvad de forskellige trustmarks
overhovedet betyder, og hvor de kommer fra. Det havde, overraskende nok, inden indflydelse
på tillidspåvirkningsvirkningen.


Ingen grund til at stole på kendte trustmarks

Et andet fund fra undersøgelsen er, at onlinebutikkernes troværdighed stiger med antallet af trustmarks på hjemmesiden.

- Undersøgelsesresultaterne viser også, at det generelt anbefales, at en onlinebutik bruger disse trustmarks. Men når man vælger en trustmark-udbyder, behøver en onlinebutik ikke nødvendigvis at stole på kendte, og derfor normalt dyrere leverandører. Det gør sjældent forskel, afrunder hun.