Overholder din webshop loven om abonnementssalg på nettet?

Forbrugerombudsmanden offentliggør guide til webshops, der sælger abonnementer

Annonce

Fordelsklubber er en god forretning for mange webshops – i nogle tilfælde lidt for god.

Forbrugerombudsmanden melder om en kraftig stigning i antallet af klager fra forbrugere, der uforvarende har tegnet et abonnement, da de købte varer i en webshop.

Annonce

I 2018 modtog Forbrugerombudsmanden 307 klager over webshops, der betinger køb af webshoppens produkter af et abonnement, og kun fire måneder inde i 2019 er der kommet yderlige 220 af denne type klager. Fortsætter tendensen, bliver stakken med klager mindst dobbelt så høj som sidste år, inden dette år er omme.

I november sidste år politianmeldte Forbrugerombudsmanden fire webshops for vildledning af forbrugere i forbindelse med salg af abonnementer, og der er stadig mange webshops, der ikke oplyser tydeligt nok, at køb af webshoppens produkter forudsætter, at man tegner et abonnement.

– Det er nu et udbredt forretningskoncept at betinge køb af produkter på nettet af et abonnement. Desværre oplyser mange webshops ikke tydeligt forbrugerne om, at forbrugerne skal forpligte sig til at betale et løbende abonnement for at købe webshoppens produkter, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

For at gøre det lettere for netbutikkerne at overholde reglerne har Forbrugerombudsmanden nu offentliggjort en kvikguide til webshops, som sælger abonnementer.

Guiden beskriver klart og præcist, hvad man som webshop kan gøre for at leve op til reglerne, og tager ikke mange minutter at læse. Den viser ved hjælp af illustrative eksempler, hvordan man kan tilpasse forside, produktside, indkøbskurv, ordreside og betalingsside for at give kunderne de oplysninger, de har krav på.

Forbrugerombudsmanden gør også opmærksom på konsekvenserne af manglende overholdelse af reglerne:

– Hvis ikke en webshop oplyser tydeligt om abonnementet, bliver forbrugerne vildledt og abonnementsaftalerne ugyldige. Virksomhederne må derfor heller ikke bruge forbrugernes betalingskortoplysninger til betaling af abonnementerne, siger hun.

Kvikguiden kan downloades fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden forventer at holde et orienteringsmøde om kvikguiden sidst i maj. Information om mødet vil blive lagt på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Foto: Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen