Kradser efter statsstøtte: Over 100 millioner til redningsplan

Partierne frygter skyhøj årlig regning.

For to år siden modtog PostNord en større milliardindsprøjtning for at få det til at løbe rundt, og nu har den store koncern atter brug for økonomisk assistance.

I den forbindelse er Folketinget i fortrolighed blev bedt om at bevilge mere end 100 millioner kroner til en midlertidig redningsplan til PostNord i Danmark.

Annonce

Statsstøtten er nødvendig, hvis PostNord skal have mulighed for at forlænge en kontrakt om at levere breve og pakker over hele landet, som står til at udløbe 31. december i år.

Det skriver Jyllands-Posten.


Skal pakker overhovedet være en del af PostNords befordringspligt?

For at købe sig mere tid til forhandlinger om en ny aftale vil transportminister Benny Engelbrecht (S) derfor bruge over 100 millioner kroner på at forlænge den nuværende aftale med et halvt år.

Det pludselige støttekrav udløser politisk kritik og modkrav om, at regeringen til gengæld for den midlertidige bevilling leverer en omfattende køreplan, der kan føre til grundlæggende ændringer af PostNord i Danmark.

Der skal laves en langsigtet analyse af hele PostNords fremtid, siger De Radikales postordfører, Andreas Steenberg, til Jyllands-Posten.

Hos Venstre og De Konservative kræves der en større forhandling om postvæsenet.

Situationen er den, at vores nuværende aftale om håndhævelse af befordringspligten - at der skal breve og pakker ud til alle husstande i Danmark - udløber ved årets udgang. Vi er nu i gang med at drøfte med transportministeren, hvordan vi løser denne her situation. Vi skal overveje, om pakker overhovedet skal være en del af PostNords befordringspligt. Der er mange ganske udmærkede pakkeleverandører, der leverer til hele landet, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er postordfører for Venstre, til Ritzau.

I partierne frygter man en skyhøj regning på omkring 400 millioner kroner om året på finansloven – bare for at holde liv i systemet.

Annonce

/ritzau/