PriceRunners e-handelsindeks er faldende

Færre superoptimister, men også færre pessimister blandt danske e-handlere

Prissammenligningstjenesten PriceRunner har netop offentliggjort sit e-handelsindeks for 2. kvartal af 2019. I en pressemeddelelse beretter virksomheden om et indeks, der for andet kvartal i træk har bevæget sig nedad, denne gang dog ikke så meget som sidst.

Annonce

– De danske onlinebutikker ser fortsat pessimistisk på udviklingen i salget. Salget har i hverken første eller andet kvartal af 2019 levet op til forventningen, og det skuffer mange af butikkerne, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

Ifølge PriceRunner gik den lange, varme sommer i 2018 hårdt ud over salget, og de mener, at tendensen er fortsat i dette års sommer, hvor de vurderer, at ”salget er meget afdæmpet”. Og jo, antallet af webshops, der bedømmer salget som ”godt” eller ”meget godt”, er faldet med 7 procentpoint, men samtidig er der næsten lige så stort et fald i antallet af webshops, der bedømmer salget som ”dårligt” eller ”meget dårligt”, som det fremgår af grafen.

– Det er tankevækkende, at butikker oplever salget så meget dårligere end i de foregående kvartaler. Butikkerne glæder sig til gengæld meget til de to næste kvartaler, hvor især Black Friday udsalget og julehandelen kommer til at drive salget klart i vejret. Det viser med stor tydelighed, at efterår og vinter er onlinebutikkernes højsæson, siger Martin Andersen.

Sidstnævnte er en vigtig pointe, som også gør det svært at lave en meningsfyldt sammenligning af kvartalerne. Her ville det være på sin plads at sammenligne 2. kvartal af 2019 med 2. kvartal af 2018, men da e-handelsindekset kun har eksisteret siden 3. kvartal af 2018, må vi vente til næste kvartal med en sådan sammenligning.

Butikkernes tro på fremtiden har udviklet sig lidt lige som deres syn på det nuværende salg. Der er ikke så mange super-optimister, men til gengæld er der ikke en eneste, der svarer ”dårlig” eller ”meget dårlig” her.

I alt svarer 66 % ”god” eller ”meget god”, hvilket ikke helt harmonerer med Martin Andersens udtalelse om, at butikkerne ser pessimistisk på udviklingen i salget.

Om e-handelsindekset

E-handels-indekset er baseret på data fra en kort online-undersøgelse, som foretages af Kantar Sifo blandt butikker på Pricerunner en gang i kvartalet. Indekset består ifølge PriceRunner af følgende tre elementer:

Annonce
  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal?
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag?
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

– Vi har udviklet e-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet, mener Martin Andersen.