Stort skifte i e-handlen: Prisen mister betydning

”Jeg tror ikke, forbruget topper”.

Det er ikke nogen hemmelighed, at e-handlen spurter afsted. Bekvemmeligheden ved at shoppe inden for hjemmets fire vægge bliver mere og mere attraktiv, og det kan man også godt se på de danske branchetal.

I 2019 har den danske e-handel slået rekord. Det viser årets E-handelsanalyse, udarbejdet af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Annonce

I alt har danskerne trykket på køb-knappen 222 millioner gange og i alt handlet for 146 milliarder danske kroner. I forhold til sidste år er det en omsætningsvækst på 13 procent.

LÆS OGSÅ: Rekord: Den danske e-handel rammer 146 milliarder kroner 

Men dét, der lokker danskerne til tasterne har ændret sig.

For fem år siden var bekvemmelighed, pris og udvalg lige vigtige, da FDIH spurgte forbrugerne om, hvorfor de valgte at handle på nettet.

Bekvemmelighed og udvalg viser sig stadigvæk at være afgørende parametre den dag i dag, men betydningen af varernes pris er faldet markant.

Ifølge direktør hos FDIH, Niels Ralund, kommer det de danske netbutikker til gode.

Jeg bliver ofte spurgt, om forbruget online ikke snart har topper. Det tror jeg ikke, og det hænger i høj grad sammen med denne udvikling. Det er nemlig svært at ændre kundernes vaner, når de er bundet op på handelsadfærd, der gør dagligdagen lettere og giver et bredere udvalg – uden at det er dyrere. Det svarer til at bekæmpe tyngdekraften. Det nytter ikke, kommenterer han og fortsætter:

Der er stadig ofte penge at spare ved at handle online, men forskellen er nok blevet mindre i takt med, at de fysiske butikker har fået mere konkurrence. Omvendt er udvalget online eksploderet, og netbutikkerne er blevet endnu bedre til at levere løsninger, der reelt gør dagligdagen nemmere. Se bare på udvalget af eksempelvis måltidskasser og de mange leveringsmuligheder. Man kan sige, at prisen i første omgang betød meget for at få kunderne til at handle online, og siden har netbutikkerne med service og udvalg overbevist dem om, at de skal fortsætte, selvom prisforskellen er mindsket.

Årsagen til at handle online varierer naturligvis fra kunde til vare. Børnefamilier lægger vægt på tidsbesparelse, ældre værdsætter muligheden for at få leveret deres varer lige til hoveddøren, og de unge er mere prisbevidste.

Annonce