Prognoser for Black Week 2019

Hvad gør den sene Black Friday ved julesalget?

Dette års Black Friday falder på den 29. november. Det er seks dage senere end sidste år og den seneste dato, årets sædvanligvis største udsalgsdag kan ligge.

Seks dage er meget i denne sammenhæng. Ser man Black Friday som startskuddet til årets julehandel, havde vi sidste år 31 dage (inklusive weekender) til at afvikle julehandlen, mens vi i år må nøjes med 25 dage. Det lægger et voldsomt pres på både e-handlen og logistikbranchen.

Annonce

Den sene placering af Black Friday vil ifølge Salesforce få forbrugerne til at tyvstarte deres juleshopping, således at tirsdag og onsdag før Black Friday vil give netbutikkerne en 19 procent større omsætning end sidste år, og at salget vil blive mere jævnt fordelt over hele Black Week, som strækker sig fra mandag d. 25. november til mandag d. 2. december.

LÆS OGSÅ: Robotlager gør Black Friday til en leg hos ProShop

Salesforce har følgende forventninger til julesalget 2019:

  • Julesalget vil stige med 15 procent i forhold til sidste år og globalt udgøre 768 mia. dollars
  • 50 procent af omsætningen den digitale julehandel vil være nået fredag d. 6. december
  • Webshops, der tilbyder click & collect, kan forvente 28 procent større indtjening end andre webshops de sidste 5 dage før jul
  • 70 procent af al e-handelstrafik og 52 procent af alle online ordrer vil komme fra mobile enheder
  • Rabatkoder er den faktor, der får størst indflydelse på forbrugernes køb
  • 47 procent af forbrugerne vil udelukkende købe tilbudsvarer
  • 67 procent af forbrugerne vil købe mere på Amazon og andre markedspladser