QuickPay-direktør om fremtiden: ”Man driver ikke en netbutik med venstre hånd”

Omnichannel har størst forandringspotentiale.

Antallet af nye webshops stiger fortsat.

Det mærker man i særdeleshed hos QuickPay, som byder omkring 100 nye webshop-købmand velkommen på daglig basis.

Annonce

...Og årsagen er mere eller mindre åbenlys. Når butikkerne pludselig får af vide, at de ikke længere må holde åbent, er der nærmest kun ét sted, de kan søge hen – online.

Jeg har talt med Thomas Jensen, CEO hos QuickPay, og han giver sit bud på et fremtidsperspektiv i nethandlen.

Vi har siden 1. januar haft 3703 sign-ups, heraf er de 1017 fra Danmark, indleder han.

Kommer tallene til at stige?

Både og - det vil stige hos os på grund af stigende internationalisering. Et produkt som vores spreder sig som ringe i vandet i givne brancher og på givne markeder. Begynder vores brand først at blive kendt i eksempelvis Spanien, vil der ske en stigende og selvforstærkende efterspørgsel. Hvis vi ser isoleret på ét marked, eksempelvis det danske hvor kendskabsgraden til os allerede er relativt høj, tror vi ikke på væsentlig stigning. Der er et givent mætningspunkt for succesfulde netbutikker - og én af de øvrige megatrends er, at de dominerende netbutikker bliver større og større, kommenterer han.

Tror du, at krisen har avlet en interesse for nethandel, som er permanent?

Ja - og det tror vi på af to årsager.

Set m butikkers øjne: Ja. Dem der ikke var "klar" til nethandel før, er tvunget ud i det og fortsætter nok også efter. Det ville undre os, hvis nye webshops ikke fortsætter kadencen efter pandemien.

Annonce

Set m. forbrugeres øjne: Forbrugs- og indkøbsmønstre har ændret sig. Vi er naturligvis mange, som savner de normale indkøbsmønstre, men det har helt sikkert også åbnet øjne hos mange, at ting ligeså fint kan købes via nettet.

Den her krise vil nok forankre sig i strategier i butikker fremadrettet - "vi skal have flere ben af stå på". Man kan være for sårbar med kun én kanal. Hvilket kun understøtter de omni-channel-tendenser, der har været de seneste år. Hvem ved; måske både butikker og forbrugere kommer styrket ud af denne prøvelse.

Forbliver de nytilkomne webshops online efter pandemien?

Mange vil sande, at en netbutik ikke er noget man blot lige driver med venstre hånd. At drive en succesfuld netbutik kræver hårdt arbejde, en klar strategi og så en lang række af kompetencer. De som tror, at det blot lige er "make money fast", vil lukke igen.

Generelt er der relativt højt churn på små og nystartede netbutikker - der vil nok være en stigning i churn på bagkanten af denne periode.

Tror du, at alle de nye webshops kommer til at forandre e-handelsbilledet?

Nogle vil – men langt fra alle. De butikker, som har fremskyndet omnichannel, vil være dem med størst forandringspotentiale.