Rito: Et skoleeksempel på e-succes

Vi har 9.9 på Trustpilot”.

Ehandel har taget kontakt til Dennis Drejer, administrerende direktør og stifter af onlineplatformen Rito, som sælger garn og kreative hobbyartikler på internationalt plan.

Annonce

Virksomheden har scoret et svimlende 9,9 på Trustpilot.

Rito har taget fart lige siden sin dåbsdag. Maskineriet kører på højtryk, og på nuværende tidspunkt er virksomheden i særdeleshed drevet af udvikling inden for eksportområdet.

- Vi har kørt et år, hvor vi virkelig har haft fokus på eksport. Inden for de seneste to år har vi lanceret i Norge, Sverige og UK. Det har vi faktisk haft stor succes med, og det er vi glade for – eksport er nemlig vejen frem for os. Det danske hobbymarked er stort, men der er mange om buddet. Vi skal ud og høste de lavt hængende frugter i Europa.

Ifølge Dennis Drejer har mange danske virksomheder alt for ofte skyklapper på. Mange forretninger vælger de tilgængelige markeder inden for det trygge Skandinavien, hvor sprogbarriererne er på et minimum.

-  Eksport er farligt for mange. Vi har taget de tilgængelige markeder, men vi har også stor interesse i både Holland, Tyskland, Polen og Spanien. Det handler i min bog om at slippe tøjlerne og kaste sig ud i det. Hellere dét, end at være fanget i den danske andedam.

Resten af kalenderåret har Rito fokus på ’the basics’. Direktøren fortæller, at der naturligvis kommer en masse ’rettelser’ og tilbagemeldinger i kølvandet på de nye satsninger, som skal behandles.

Det kommer til at handle om justering af både interne processer samt system- og kundeserviceoptimering. Det hele skal være klar til det næste store vækstryk.

LÆS OGSÅ: Hvem har stjålet mine tekster?

Annonce

Hvorfor går det egentlig så godt hos Rito?

- Hvis man kan tale om hobbybranchen som en produktgruppe, så er den gruppe gået online med stort ’o’. Kunderne er begyndt at handle disse produkter over nettet – det er kommet i stand langt senere end på eksempelvis tøj- og skofronten. Det går godt, fordi vi har ramt branchen på det helt rigtige tidspunkt.

Ifølge direktøren er det ældre segment også begyndt at få øjnene op for shopping på nettet – de finder flere farver, hurtig levering og bedre priser end i de fysiske butikker.

Den gode kundeservice hæver også barren

- God kundeservice er i princippet ikke svært. For os handler det om at give kunden ret, selv om det ikke er tilfældet. Hvis kunden bruger et produkt forkert og ødelægger det, tager vi alligevel kundens parti, siger Dennis Drejer.

Det handler også om at gøre dét ekstra. Medarbejderne hos Rito-kundeservice har et rådighedsbeløb på 500 kroner plus ordrebeløbet til at gøre kunden glad med.

Samtidig er en vigtig politik hos Rito, at samtlige medarbejdere, der sidder med kunder, kan handle autonomt.

- Vores medarbejdere skal være de bedste til at håndtere kunder, og de har prokura til at tage en beslutning i alle situationer. Vi sikrer os derfor, at de har de bedste forudsætninger, og får muligheden for at netværke med kundeservicemedarbejdere i andre virksomheder, så læringskurven kan stige.

Det er heller ikke et arbejde, der skal styres top-down.

- Det er medarbejderne i Rito-kundeservice, der optimerer arbejdsgangene og udvikler arbejdet inden for kundehåndtering. De har fingeren på pulsen, og derfor stoler jeg helt og holdent på deres evaluering. Det er også vigtigere for os, at en medarbejder ved noget om kundeservice, end at vedkommende er produktfreak og ved alt om vores sortiment, når vi ansætter nye folk.

De skal elske at snakke i telefon, sende mails og lave reklamationer.

LÆS OGSÅ: Sinful med kundebrillerne på!

Vi er overalt

I Rito arbejder man med en tese om ’mange bække små’. Virksomheden har mange jern i ilden, hvad angår indsatsen på marketingsfronten.

- Jeg ville jo rigtig gerne kunne være den smarte iværksættertype og fortælle dig, at vi arbejder målrettet med et par kanaler, som vi specialiserer os inden for. Men sandheden er, at vi er tilgængelige på hundrede forskellige kanaler. Google ad Words, Snapchat, Instagram, Facebook etc. – alle de platforme, man kan bruge penge på.

Indsatsen rækker også til både visitkort med leveringer, mailkampagner på kryds og tværs samt SMS’er.

- Vi gør alt dét, du overhovedet kan komme i tanke om, og så lige lidt til! Laver vi en form for marketing, skal vi bare ramme 50 mennesker, så er vi tilfredse. Uanset mængden af timer, vi bruger på indsatsen. Det er sådan noget konkurrenterne ikke vil bruge tid på, men det vil vi! Faktisk ender vi også med at få en masse B2B-kunder på den måde.

For at tage et eksempel arbejder Rito nu med dagligvarekæderne Menu og Din Købmand, som leverandør af julepynt.

Vi er meget mere end bare garn!

- Mange kunder tror, at vi ikke laver andet end at sælge garn – men vi sælger jo faktisk alt mellem himmel og jord inden for kreative hobbyartikler. Det er et image, vi har hos kunderne, som vi meget gerne vil ændre, og det bruger vi mange ressourcer på lige nu.

Og så skal Dennis Drejer, i farten, heller ikke misse chancen for at kunne rekruttere en dygtig medarbejder:

- Desuden søger vi altid gode marketingfolk! Så har man noget på hjerte og kan sit kram, er man mere end velkommen til at kontakte mig, afrunder direktøren.

 

Foto: DENNIS DREJER