Rito: Sådan smager guldet

Vi ender i den store liga

Annonce

Den 23. maj 2019 indtog
en begejstret direktør for FDIH, Niels Ralund, scenen til arrangementet
”E-handelsprisen 2019”, som Øksnehallen i København dannede ramme
omkring. 

I løbet af aftenen blev der uddelt 12 priser, og afslutningsvis den famøse Guldpris, som i år gik til den jyske garn og hobby-virksomhed, Rito. 

Det var anden gang, Rito gik på scenen, men det var bestemt ikke noget CEO, Dennis Drejer, havde regnet med.

Annonce

Han virkede utrolig overrasket og havde faktisk ikke forberedt sig på at skulle holde takketaler – overhovedet.

– Jeg var faktisk lige på vej på toilettet, da den her pris skulle uddeles. Jeg havde i hvert fald overhovedet ikke regnet med, at en virksomhed på vores størrelse ville modtage Guldprisen. Det plejer altid at være de store spillere, der løber afsted med guldet Tusind tak til mine fantastiske medarbejdere – vi har gjort det her som et team, sagde Rito-direktøren

Det skrev Ehandel.dk dagen efter arrangementet.

LÆS OGSÅ: E-handelsprisen 2019: ”Det der internet, det kan vi ikke bruge til noget”

Men er der kommet ro på igen hos Rito.dk efter prisoverrækkelsen i slutningen af maj? Vi har talt med direktør, Dennis Drejer.

Hvorfor fortjente I guldprisen?

- Vi har forsøgt at råbe højt i flere år. Der har ikke været særlig meget tillid fra start med henblik på, om forretningen ville klare sig – men vi holdt ved, og det gør vi stadigvæk.

I beskrivelsen af Rito, som lå til grund for, at virksomheden fortjente guldprisen, stod der også skrevet, at det ikke kun handlede om selve Rito-arbejdet, men også Dennis Drejers evne til – succesfuldt - at administrere andre projekter.

- Jeg kaster mig over projekter, som også kommer andre e-handlere til gode, herunder både Ehandelsdagen og Whocopiedme. Så jeg tror, guldet om halsen er et sammensurium af det hele.

LÆS OGSÅ: Hvem har stjålet mine tekster?

Men faktisk var juryen skeptiske i starten…

- Jeg kunne forstå, at juryen var negativt indstillede overfor vores underskud sidste år – og det forstår jeg godt. Her er det vigtigt at være gennemsigtig og kunne forklare, hvorfor underskuddet opstod, hvilket i denne sammenhæng var et bevidst valg for at kunne ansætte flere – en investering i vækst, om man vil. Vi skulle virkelig tale vores sag, fordi nogle ville ikke lade os gå videre. Men, Jury-formanden har så i sidste ende, åbenlyst, talt vores sag, og det er jeg meget taknemmelig for.

..Og man behøver næsten ikke spørge ind til, hvordan stemningen har været på kontoret. Ifølge direktøren har det været et helt fantastisk klap på skulderen, og forretningen kører videre, som den plejer - dog med spor af stjernestøv.

I efterspillet har det dog været en udfordring at få ”taletid” i medierne:

- Jeg forsøgte at lave en masse presse og larm omkring, at vi har vundet den her geniale pris. Men det er svært i en valgperiode. Vi kunne ikke få nogle af de store medier ombord - det plejer guldvinderne ellers at kunne. Men det er vigtigt, at vi bruger det her fremadrettet – og strategisk rigtigt. Vi skal skilte med, at vi er prisvindende samt have et billede af trofæet på hjemmesiden. Den eneste udfordring lige nu er bare tid - de fleste af vores måneder er planlagt ned til den enkelte time.

Bliver det B2C over 50 millioner næste gang?

- Det er jo indeværende år i forhold til næste år, og der kommer vi ikke op på 50 mio. kroner. Men vi kommer op i den store liga, og vi kommer til at angribe mere på eksportdelen – der giver vi den rimelig god gas. Vi har sat os nogle høje eksportmål, og vi er allerede pænt foran, fortæller direktøren.

Men selv om man har vundet guldprisen, er man jo ikke verdensmester – vel Dennis?

- Så absolut ikke. Der er mange ting, vi stadigvæk kan lære, og mange ting, vi ikke har styr på. Vi har kun eksisteret i 5 år, så vi har behov for at justere inden for både marketing, indkøb, lager – hele vejen rundt. Jeg arbejder selv meget på struktur, og det er ikke fordi, vi er en ustruktureret virksomhed, tværtimod…Men jeg synes slet ikke, vi er i mål endnu. Vi har de rigtige medarbejdere, nu mangler vi bare en skudsikker effektivitet.

I år bliver det, ifølge direktøren, rigtig sjovt. Rito forventede at vækste 30 procent i maj måned 2019, men opnåede i stedet en vækst på 80 procent.

Udsigterne er således stigende vækst og Dennis Drejer glæder sig til fremtiden i fuld offensiv.