Rivaler forener kræfter i kampen om gigantisk marked

Ønsker valuta for deres milliard-investering.

Annonce

Både Amazon og Walmart har arbejdet hårdt for at etablere
sig på det indiske marked.

I en kamp mod uret, og hinanden, har de to e-handelsfirmaer
investeret mange milliarder i at få så meget af e-handelskagen på det indiske
gigantmarked, som overhovedet muligt.

Annonce

Blandt andet var begge spillere klar til at investere milliarder i det indiske e-handelssted Flipkart, men det blev til sidst Walmart, der havde det vindende bud.

LÆS OGSÅ: Ansatte ved Amazon har fået nok: "Vi er ikke robotter"

Ligeværdig behandling

Men lige som det var tid for de amerikanske e-handelsgiganter at høste frugterne af deres investeringer i Indien, besluttede Indien at indføre nye e-handelsregler.

…Og nu er de gamle rivaler pludselig på samme side i deres kamp for at få Indien til at genoverveje – eller i hvert fald udsætte beslutningen om de nye regler en smule.

Det rapporterer flere internetforhandlere og adskillige andre internationale medier.

Indiske myndigheder ønsker blandt andet at online-markedspladser bør tvinges til at behandle alle deres sælgere på ligeværdig vis.

Det vil derfor være forbudt for udenlandske sider primært at markedsføre deres egne, eller nogle af deres sælgeres produkter, samt have kampagner, der kun dækker disse.

Ejer sine leverandører

Både Amazon og Flipart får dele af deres sortiment fra leverandører, de ejer, hvilket gør det betydeligt nemmere at tilbyde forbrugerne lave priser.

Men denne ordning slutter med de nye regler.

Årsagen til ændringen er, at indiske myndigheder mener, at Flipkart og Amazon tegner sig for en så stor del af den indiske detailhandel, at en regelændring simpelthen er nødvendig af konkurrencemæssige årsager.

Ifølge kilder er det en fælles ambition for Amazon og Walmart at få de indiske myndigheder til i det mindste at flytte indførelsen af de nye regler til 1. februar i år.