Robotlager gør Black Friday til en leg hos ProShop

AutoStore: En skalerbar investering i fremtidens e-handel

Det er fredag d. 23. november. Black Friday er skudt i gang for otte en halv time siden. Alligevel er der ikke det mindste spor af stress og jag i lagerbygningen, hvor CEO Ivan Jæger Christiansen har sagt ja til at lade sig interviewe på årets største e-handelsdag.

Annonce

Det er skam ikke fordi folk er holdt op med at handle i ProShop. Tværtimod. Faktisk ser dette års Black Friday ud til at slå alle rekorder i den århusianske webshop.

Sidste års Black Friday-mareridt

De seneste år har ProShop haft en årlig vækst på 20%, og det har givet udfordringer på lageret. Black Friday 2017 blev dagen, hvor lagerfaciliteterne hos ProShop for alvor kom til kort. Ordrerne væltede ind, og lagermedarbejderne måtte kæmpe sig rundt blandt de mange varer, som ikke kunne være på hylderne, og kunne ikke undgå at gå i vejen for hinanden.

Resultatet var en enorm ”pukkel” af ordrer, som det tog hele 3 måneder at få bugt med.

– Vi var 12.000 ordrer bagud på Black Friday, og julesalget blev vildere og vildere, så puljen blev større og større. Det betød, at kunderne måtte vente længere og længere tid på deres varer, siger Ivan Jæger Christiansen, CEO hos ProShop.

Forlænget leveringstid betyder utilfredse kunder, og til sidst blev man simpelt hen nødt til at slå bremserne i.

– Vi var nødt til at slukke for markedsføring og prisportaler, for vi kunne ikke tillade os over for kunderne at tage flere ordrer ind, siger Ivan Jæger Christiansen.

En nødvendig effektivisering

Til trods for at omsætningen hos ProShop steg, var bundlinjen begyndt at falde. En væsentlig årsag til dette var lageret, som ikke længere kunne skaleres effektivt.

– De fysiske rammer på et traditionelt lager gør, at man ikke bare kan håndtere 10 gange så meget. Man kan ikke have 10 gange så mange mennesker på lageret på én gang. Man har heller ikke så mange folk at tage af, fortæller Ivan Jæger Christiansen.

Annonce

Der var brug for en ny og bedre løsning til håndtering af både den generelle stigning i antallet af ordrer og store e-handelsdage som Black Friday, hvor ProShop normalt har mere end 10 gange så mange ordrer som på en almindelig fredag.

Løsningen blev et robotlager ved navn AutoStore, leveret af norske Element Logic.

LÆS OGSÅ: Netsupermarked: Selvkørende robotter bliver næste skridt

Hvad kan det egentlig, sådan et robotlager?

AutoStore-anlægget består af et kæmpemæssigt gitter med 44.000 plastkasser i 16 lag. Oven på det øverste lag kører 40 robotter rundt og hejser kasser op og ned.

Hvis du f.eks. bestiller en iPad hos ProShop, bliver en af de 40 robotter sat til at hejse en kasse med iPads op og transportere den hen til en pakkestation. Her står en medarbejder klar til at tage en iPad op af kassen, som derefter transporteres tilbage på plads. Medarbejderen pakker din iPad, sætter en pakkelabel på og lægger pakken på et transportbånd, som kører hen langs en lang række af postbure og automatisk dumper pakken ned i det rigtige bur.

Ved manuel sortering lander pakker af og til i det forkerte bur, men med robotten er der ingen risiko for, at din pakke ved en fejl ender i Finland eller Polen.

Robotlageret mindsker også risikoen for fejl ved plukning af varer, da robotterne ikke tager fejl af varer, der ligner hinanden, sådan som et menneske kan komme til. Den eneste fejl, der kan ske ved plukning, er hvis medarbejderen kommer til at tage et forkert antal.

AutoStore-anlægget rummer også automatik til at lægge nye varer ind. Når en kasse er tom, bliver den sendt til varemodtagelsen, så en medarbejder kan fylde nye varer i. Den fyldte kasse hentes derefter af en robot, som sætter den på plads i gitteret.

Ifølge Ivan Jæger Christiansen kan man ved hjælp af robotlageret håndtere ordrer 10 gange så hurtigt som man kan på det traditionelle lager.

LÆS OGSÅ: Blockchain: et gigantisk flop eller det nye sort?

Hvad kan robotlageret ikke?

Kasserne i AutoStore-anlægget kan rumme langt de fleste varetyper, ProShop har på lager. Robotlageret står således for ca. 80% af omsætningen og 90% af al varehåndtering.

Kun større produkter som f.eks. fjernsyn og plæneklippere, som ikke kan være i kasserne, er henvist til det traditionelle lager.

Det lyder da meget godt, men kan det skaleres?

Ja, det kan det i allerhøjeste grad. Der kan let bygges flere sektioner på gitteret og tilføjes kasser og robotter efter behov. Og er der ikke plads i lagerbygningen, kan udvidelsen af AutoStore-anlægget sagtens placeres i en nabobygning.

Hvad betyder robotlageret for økonomien?

AutoStore-anlægget står ProShop i 40 millioner kroner – en investering, som forventes at være tjent ind i løbet af 4-5 år, forudsat at virksomheden fortsætter med den samme vækstrate som hidtil.

Besparelsen ligger primært i, at der kræves færre hænder til at håndtere ordrer. Selv om ProShop har 20-25% flere ordrer i år end sidste år, er medarbejderstaben ikke blevet forøget.