Sådan øger du julehandlen i din netbutik

Næsten halvdelen af ​​alle danskere købte julegaver på nettet sidste år, men potentialet er langt større for netbutikkerne. Det viser nye tal fra Brings e-handelsundersøgelse "Sådan vinder du julehandlen".

Mange danskere oplever tiden før jul som hektisk. I stedet for en rolig og hyggelig tid sætter stress ind, og listen over ting man skal huske på, bliver længere efterhånden som dagene op til jul bliver færre. Mange oplever især julegavehandel som et stressende øjeblik. Årsagen til at mange danskere i 2018 valgte at handle julegaver på nettet, var fordi de ville spare tid og undgå køer.

Hvad adskiller julegavekøb på nettet fra andre online-køb?

I den seneste e-handelsundersøgelse fra Bring Research er der tre ting, som tydeligt adskiller køb af julegaver på nettet fra andre typer køb online.

  • Hurtig levering og hjemmelevering efterspørges lagt oftere
  • Flere handler i en netbutik, som de normalt ikke handler i.
  • Retur- og byttevilkår, leveringsalternativer og frister er vigtigere i løbet af julen sammenlignet med noget andet tidspunkt af året.

Stort potentiale for at øge julegavehandlen på nettet i 2019

Der er et stort potentiale for at øge julegavehandlen på nettet. Næsten halvdelen af ​​alle danskere købte julegaver på nettet i 2018, men kun meget få af dem, der købte julegaver på nettet, købte alle deres julegaver på nettet. Ny rapport viser at kun 3 ud af 10 danskere købte mere end 75% af deres julegaver på nettet.

For at øge julegavehandlen må netbutikkerne forstå og kende kundernes behov. Netop behovet for tryghed er meget større sammenlignet med andre køb, både hvad angår selve produktet, købsbetingelser, leveringsalternativer, men også leveringstid og mulighed for retur.

Trygge kunder gennemfører julegavekøb på nettet.

De kunder som kun handler i fysiske butikker, lægger vægt på andre ting, end dem der handler på nettet. De ønsker at kunne få hjælp fra personalet i butikken, se produktet, det er nemt at bytte, de er sent ude eller har behov for at få inspiration i butikken. De som derimod vælger at handle på nettet, gør det for at spare tid, undgå stress, køer og spare penge.

Det handler for netbutikkerne om at skabe tryghed gennem hele købsprocessen. De der handler i julemånederne, handler ofte til andre end dem selv og er forsigtige, for ikke at købe det rigtige. Giver man relevant information gennem hele købsprocessen skaber man tillid hos kunden siger Per Buus, Salgsdirektør Bring

Der er flere grunde til, at kunder føler sig usikker på at købe julegaver på nettet - de mest hyppigste årsager er:

  • Hvornår leveres min pakke?
  • Når pakken at komme inden jul?
  • Hvordan kan jeg bytte en julegave som er givet som gave?
  • Er der en kundeservice som hjælpe mig?
  • Hvordan fungerer det, hvis jeg vil returnere min vare?

Ekspertens bedste tip!

Alle disse spørgsmål kan du læse relativt enkelt. I den seneste Bring Research-rapport «Sådan vinder du julehandelen» får du tips og råd til, hvordan du kan øge din konvertering i løbet af julemånederne.

  • Trygge kunder gennemfører julegavekøb.
  • Udvidet returfrist og enkel retur
  • Muligheden for at udveksle varer adskiller dig fra andre netbutikker
  • Luk ikke for julegavesalget på nettet før tid
  • De rigtige leveringsalternativer kan øge dit salg

Alle kunder spekulerer i, hvor lang tid det vil tage fra bestilling til pakken ankommer - de ønsker et klart svar. For at få flere til at gennemføre købet, er det vigtigt tydeligt at oplyse om de leveringsalternativer, som du tilbyder. Fortæl dine kunder, at du forstår deres udfordringer ved at tilbyde relevante leveringsvalg, konkluderer Per Buus.

Vil du vide mere om, hvad der er vigtigt for dine kunder, når de handler julegaver på nettet? Download Brings seneste e-handelsundersøgelse Bring Research "Sådan vinder du julehandelen".