Ulovligt: Sælgere bruger beskidte tricks for at komme til tops i søgninger

Et gavekort man ikke må tale om.

Det er en evig bestræbelse, for de fleste e-handlere, at blive vist øverst på listen i søgninger. Og det er ikke kun på Google, det er aktuelt.

I USA kontrollerer Amazon omkring halvdelen af al e-handel. Det betyder naturligvis, at det er en kæmpe fordel at ligge øverst, når forbrugere fra hele verden går ind og søger efter produkter på den store markedsplads.

Annonce

Det er en drøm for mange tredjepartssælgere at blive Amazons ”chosen ones” – det vil sige, at de bliver håndplukket som udvalgte produkter på platformen og således ”bestsellers”.

Men i jagten på denne anerkendelse bruger mange sælgere ufine metoder.

For nylig frigav den relativt store YouTube-kanal, LockPickingLawyer, en video, der viser én af de metoder, nogle sælgere bruger for at komme til tops på ”Amazon-hitlisten”.

Kanaloperatøren har i den forbindelse også valgt at undersøge et produkt, hvor virksomheden bag har haft hånden langt nede i trickposen.

Produktet er et låsbart nøgleskab, som Amazon har mærket "Amazons Choice" og "Amazon Bestseller".

Nøgleskabet koster 20 dollars og havde modtaget en lang hale af femstjernede anmeldelser. Dette på trods af, at LockPickingLawyer, der har gennemgået tusinder af lignende produkter, aldrig har hørt om netop dét nøgleskab før.


Et gavekort, men shh..

Men det tog ikke lang tid at finde ud af, hvorfor låseskabet var så populært hos Amazon.

Der medfulgte nemlig et gavekort på 10 dollars, som kunden kunne indløse, hvis vedkommende valgte at skrive – ja, du gættede rigtigt – en femstjernet anmeldelse om produktet.

Annonce

Og det var naturligvis ikke tilladt at tale om, at man havde modtaget et gavekort, i anmeldelsen – det ville gøre gavekortet ugyldigt.

LockPickingLawyer peger på, at det er ulovligt i henhold til Amazons regler og sandsynligvis også ulovligt i USA.