Selvkørende minibusser og robothunde – Fremtidens ”last-mile”-logistik?

Continental præsenterer nyt logistik-koncept på årets forbrugerelektronikmesse

Annonce

En selvkørende minibus standser. Dørene åbnes, og det vælter ud med firbenede, hvide robotter med store, sorte snuder. Man ser en af dem spadsere hen ad fortovet og ubesværet fortsætte op ad trappen til et hus, hvor den standser foran en pakkepostkasse.

På ryggen har robothunden en transportboks, som åbner sig, hvorefter hundens hale – som viser sig at være en gribearm – tager en pakke op af boksen og lægger den i pakkepostkassen, som den behændigt lukker igen efter sig.

Annonce

Det er den tyske virksomhed Continental, der står bag minibussen ved navn CUbE (Continental Urban Mobility Experience). På den globale forbrugerelektronikmesse CES19 i Las Vegas, som løber af stablen i denne uge, præsenterede Continental i samarbejde med schweiziske ANYbotics deres bud på fremtidens ”last-mile”-levering.

LÆS OGSÅ: Googles lillesøster lancerer dronelevering i Finland

E-handlen lægger stort pres på byerne

E-handlens vækst har betydet en nærmest eksplosiv stigning i antallet af pakker, der skal fragtes fra netbutikkerne til forbrugerne. Samtidig stiller forbrugerne stadigt større krav til leveringstid, fleksibilitet m.m.

I verdens storbyer vokser de trafikale og miljømæssige udfordringer, særligt på grund af den såkaldte ”last mile” – den sidste del af transporten hen til kunden. Det har ført til en del forsøg på at skabe nye logistiske løsninger baseret på batteridrevne droner og robotter, som ikke belaster vejnettet og forurener væsentligt mindre end traditionelle transportformer.

Ralph Lauxmann, Head of Systems and Technology, Chassis and Safety division hos Continental udtaler i en pressemeddelelse:

– Ved hjælp af robotlevering er det Continentals vision, at gnidningsfri mobilitet kan strække sig helt hen til dit dørtrin. Vores vision om robotlevering tager udgangspunkt i selvkørende biler, som skal transportere leveringsrobotter, hvilket skaber et effektivt transportteam. Begge kører på strøm, begge er selvkørende, og i princippet kan de baseres på den samme skalerbare teknologi.

LÆS OGSÅ: Netsupermarked: Selvkørende robotter bliver næste skridt

Selvkørende biler og robotter sparer også virksomhederne for lønomkostninger.

– Disse synergier skaber et spændende potentiale for holistiske leveringskoncepter med lignende løsninger til forskellige platforme. På dette teknologiske fundament er det realistisk at forvente, at en hel forsyningskæde vil udvikle sig inden for dette område, tilføjer Ralph Lauxmann.

Der er sket meget med ANYmal, siden den første version af robotten så verdens lys i oktober 2015. Det varer dog lidt, før den får lov at prøve kræfter med virkelighedens logistiske udfordringer. Hvornår det sker, er endnu ikke fastlagt.

I videoen herunder kan du se robothundene i funktion.