Investering i ny, kompleks teknologi
Amazon ønsker at blive den ultimative modedestination, og investerer derfor i teknologi, der skal gøre shoppeoplevelsen endnu nemmere og mere gnidningsfri.
I den forbindelse afslørede Amazon, i onsdags, StyleSnap.
En ny AI-funktion i app’en, hvor kunderne kan uploade et fotografi eller et skærmbillede af et mode-look, hvorudfra Amazon søger, på sin egen hjemmeside, efter lignende varer og præsenterer forslag.
Teknologien blev lanceret på re: MARS 2019-konferencen, hvor den globale forbruger-CEO, Jeff Wilke, ifølge The Verge sagde:
- Enkelheden i kundeoplevelsen modsiger kompleksiteten af teknologien bag.
Amazon er ikke den første forhandler, der tilbyder en søgefunktion af denne karakter.
Asos, Wayfair og Target har alle lignende værktøjer, men teknologien er stadig i sine spæde dage.
StyleSnap bruger "computer vision" og "deep learning" til at identificere beklædningsgenstande på et foto, Denne teknologi er inspireret af den menneskelige hjerne, udtalte Amazon til pressen.
-Neurale netværk består af millioner af kunstige neuroner, der er forbundet med hinanden, og de kan trænes. Hvis man eksempelvis fodrer et netværk med tusinder af billeder af maxi- og mini-skirt nederdele, vil det i sidste ende være i stand til at fortælle forskellen mellem de to stilarter.
Det betyder, at netværket vil være i stand til at registrere forskellige stilarter, former og mønstre.
Amazon har lagt mange kræfter i at bryde muren til modeuniverset, herunder introduktionen af deres private label-mærker og lanceringen af Prime Wardrobe, en ”prøv-før-du-køber”-service.
Senest lancerede den globale koncern The Drop; en ny shoppeoplevelse, der kun tilbyder ’on-demand’ produkter, der er tilgængelige for køb 30 timer ad gangen.