Siger hej til milliardklassen: ”Lokalt og online på samme tid”

”Får finanskrisen til at ligne en sommerfest”.

Bog og Idé har haft en fremgangsrigt år.

Kæden har løftet sin omsætning med tre procent til omkring en milliard kroner og taget flere markedsandele.

Annonce

Men det kan selvfølgelig være svært at få armene helt over hovedet, når store dele af detailsegmentet bløder og mange konspirerer om, at det værste, som krisen kommer til at ryste af sig, ikke er indtruffet endnu.

Normalt ville vi glæde os over så flot et regnskab, og at vi igen i år har taget markedsandele i et trængt marked. Men det er svært at glæde sig midt i en økonomisk krise, der får finanskrisen til at ligne en sommerfest, siger Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail - kædekontoret for Bog & ide, i en pressemeddelelse.

Ifølge direktøren er en stor del af den positive salgsudvikling, at Bog & idé har held med at få nethandlen og de fysiske butikker til at sameksistere.

Et eksempel er, at  seks ud af 10 kunder i netbutikken vælger at samle deres varer op i den lokale boghandler.

Det er vores styrke, at varer købt online til ”Klik og hent” også giver omsætning hos den lokale boghandler. Kunderne vil gerne handle lokalt og online på samme tid, siger hun.

Desuden oplever kæden en helt ny kundetype i webshoppen. Der er pludselig mange ældre, der giver sig i kast med at shoppe online.

Det er jo fordi, mange butikker er lukkede. De ældre skal lige lære den digitale købeoplevelse at kende, og her hjælper vi dem naturligvis gerne på både telefon og mail, kommenterer Marianne Lyngby Pedersen.

Bog & idé har omkring 100 butikker over hele landet, mens Indeks Retail også råder over kæderne Boghandleren og Legekæden.

Annonce