Singles Day får luft under vingerne i det danske onlineunivers – giver Black Friday kamp til stregen

Det kinesiske udsalgsfænomen Singles Day udfordrer nu Black Friday som året største dag inden for handel. Det skriver FDIH.

Black Friday får nu kamp til stregen af det nye salgsfænomen Singles Day, som langsomt begynder at etablere sig hos danske netbutikker.

Annonce

Det kommer forbrugerne til gode, der nu kan se frem til endnu et gennemslagskraftigt udsalg.

En analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at 13 % af de danske netbutikker i år adopterer den store kinesiske udsalgsdag, der løber af stablen d. 11 november.

Det er en markant stigning sammenlignet med sidste år, hvor kun 2,9 procent af netbutikkerne tog salgsdagen under vingerne.

LÆS OGSÅ: Flere netbutikker fortsætter festen efter Black Friday

Flere butikker vil med på bølgen

Louise Byg Kongsholm, trendforsker og adm. direktør hos pej gruppen, finder det ikke overraskende, at netbutikkerne adopterer endnu en salgsdag:

- Danske butikker og især netbutikker er rigtig gode til at hoppe med på bølger og tendenser, der kan skabe trafik og lave larm. Det har vi set med Black Friday, Cyber Monday, Halloween og så videre. Og nu ser vi det så med Singles Day, som jo er en kæmpe, kæmpe begivenhed i andre lande. I takt med at forbrugerne bliver opmærksomme på det, så vil flere butikker ride med på bølgen, siger hun til FDIH.

Hun understreger endvidere, at nethandel er grænseløs, og derfor begynder de danske forbrugere at stille samme forventninger til de danske butikker, som til de store spillere på markedet i udlandet:

- Og hvis de ikke gør det, så tænker mange forbrugere, at de lige så godt kan handle i udlandet.

Annonce

LÆS OGSÅ: Kineserne vil have nordisk kvalitet

Hos Rito.dk testede man Singles Day for første gang i 2016, hvilket afslørede en høj efterspørgel og øget købelyst hos forbrugerne.

- Mange af vores produkter er materialer, der bliver opbrugt og derfor kræver løbende genkøb, så vi har ikke samme behov for at aktivere forbrugerne. Men vi kan bruge Singles Day og andre specielle salgsdage Den høje efterspørgsel på disse salgsdage gør, at trafikken fra Google og prissammenligningssiderne stiger markant, fordi folk leder efter de bedste tilbud. Det betyder, at vi når ud til en masse nye kunder, der ikke tidligere har handlet hos os, udtaler Kasper Toxvig fra Rito.dk  til FDIH.

Kilde: FDIH