Singles Day: “Passer rigtig godt til den danske tilbudskultur”

..Og en ganske god forretning

Den kinesiske opfindelse, Singles Day, bliver gradvis adopteret i både ind- og udland.

Flere virksomheder i det danske land har taget dagen til sig – de har, som mange andre, fundet ud af, at markeringen kan være ganske god forretning.

Annonce

Singles Day er dog stadigvæk et relativt nyt fænomen i Danmark. Det betyder også, at den ikke har samme gennemslagskraft som Black Friday - endnu. Det fortæller Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv, til Ritzau.

Han mener dog, at dagen kommer til at blive stærkere markeret fremadrettet.

I Kina er salget på Singles Day kun vokset, og landets største e-handelsaktør, Alibaba, høster rigtig mange penge på selve dagen.

I dag beretter Ehandel.dk, at virksomhedens salgstal sneg sig op på lige knap 156 milliarder kroner inden for de første ni timer af Singles Day-udsalget.

LÆS OGSÅ: Millardfest hos Alibaba: Singles Day-salg tager kvantespring 

Sidste år solgte Alibaba for lidt over 200 milliarder danske kroner i løbet af hele dagen.


Gode muligheder i Danmark

I Danmark er der gode muligheder for, at dagen bliver mere udbredt, mener Henrik Hyltoft:

Potentialet er vel i virkeligheden i nogenlunde samme størrelse som Black Friday. Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både Black Friday og Singles Day er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud og bruger tid på at jagte. På den måde passer det rigtig godt til danskernes tilbudskultur.

Annonce

Men betyder de her kæmpestore, globale shoppeevents, at danskerne kommer til at bruge flere penge?

Ifølge Henrik Hyltoft er gode tilbud ikke nødvendigvis lig et eleveret forbrug. Helt overordnet set er det danske forbrug faktisk stagnerende med øje på detailhandlen.

På den måde er der ikke tale om en forbrugsfest, men snarere om at man flytter forbruget rundt, afrunder han.


Det er faktisk ikke helt klart, i hvilken sammenhæng, og hvorfor, Singles Day opstod.

Med én historie fortæller, at det var fire unge singlefyre på universitetet i Nanjing, der fandt på at benytte datoen 11.11 til at fejre, at de var uden partner.