HairLust: Skab online succes under coronakrisen

”Det er noget af det værste, du kan gøre”.

Danske webshops påvirkes på godt og ondt i øjeblikket.

Flere undersøgelser fra bl.a. FDIH, QuickPay og s360 viser en stor fremgang i trafik og salg hos danske webshops, hvorimod lagerbeholdningen rammes hårdt, da de primære aktiviteter i værdikæden, særligt indhentning af råvarer og produktion, er stærkt medtaget.

Annonce

Det er en udfordrende tid – så hvordan kan danske webshops rent faktisk udnytte omstændighederne og skabe succes?

Det giver Rasmus Serup, direktør for danske HairLust, et indblik i.


Omstillingsparathed og aktualitet

Gør det klart for dine kunder, at man stadig kan handle online. Giv en klar status, så dine kunder ikke er i tvivl om åbningstider, kundeservice og levering, fortæller Rasmus Serup og fortsætter:

Kunderne skal vide, at vi stadig er der, og at vi gerne vil gå til nye længder for at tage os godt af dem, når usikkerheden tager overhånd og folk har det svært. Når kriser lammer samfundet, vil utrolig mange virksomheder svare med frygt og forsigtighed, men når vi lader os styre af frygten og usikkerheden, så har de dårlige, spontane beslutninger en tendens til at tage overhånd, og det kan få katastrofale følger for virksomhedens brand, omdømme og overlevelse på den lange bane. Det er i krisetider, du som virksomhed skal vise omtanke for dine kunder og deres følelser. Så selvom det kan være angstprovokerende at skulle ændre sine planlagte markedsføringsaktiviteter på meget kort varsel gennem en krise som Corona Pandemien, der i øjeblikket har hele verdenssamfundet i et jerngreb, er det vigtigt, at man tager stilling og holder sig relevant.

Ifølge Advertising Specialty Institute er det tydeligt, at virksomheder, der opretholder eller øger deres marketing-initiativer under en krise, kommer bedre ud på den anden side og oplever markant større vækst i årene efter.

Noget af det værste, du kan gøre som virksomhed under en krise er at tabe alt, du har i hænderne og sætte alle initiativer på standby. Hvis likviditeten er til det, er det vigtigt at man ikke drastisk reducerer sin markedsføringsindsats, men i stedet fokuserer på at være højaktuel med de midler, man har, inden det er for sent, fortæller Rasmus Serup.

Med nedenstående 7 punkter får du et indblik i, hvordan man opretholder kadencen hos HairLust, der har formået at løfte sit onlinesalg gennem krisen.

LÆS OGSÅ: ”Derfor har vi fordoblet vores annoncebudget”

Annonce

7 punkter

Rasmus Serup fortæller:

1. Tag de nødvendige forholdsregler
Først og fremmest er det vigtigt, at du tager alle nødvendige forholdsregler overfor alle dine interessenter, både samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere. I krisetider er man nødt til at sadle lidt om, men tænk altid på din reaktion, og hvordan denne kan få betydning for dit ry. Det er f.eks. ikke altid den smarteste løsning at uddele fyresedler på dag et eller to, inden man har taget kampen op. Det er essentielt, at man lytter nøje til myndighedernes anbefalinger og slår koldt vand i blodet, så man undgår at panikke og lade frygten for fremtiden tage overhånd. Dine forholdsregler og samfundsansvar som virksomhed kan få stor indflydelse på, hvordan dit brand bliver opfattet fremover.

2. Tag højde for lagerbeholdningen, når du omlægger din strategi
Hos HairLust er en af vores største trusler i øjeblikket, om vi kan opretholde lagerbeholdningen de næste mange måneder. Vores produkter produceres primært i Danmark, men mange råvarer indkøbes fra hele verden. Det gælder både vitaminer og økologiske planteekstrakter, som enten er blevet umulige at anskaffe eller er steget signifikant i pris. Hamstring foregår nemlig ikke kun i supermarkederne. Vores underleverandører er hårdt pressede på efterspørgslen, da andre virksomheder, ligesom os, ønsker at forsyne sig med råvarer, så produktionen undgår store udsving i den kommende fremtid. Vores leverandørers kapacitet er desuden nedsat, og nye produktlanceringer bliver derfor sat på pause. Derfor er det vigtigt, at du kigger din lagerbeholdning efter i sømmene.

3. Gør livet lettere for dine kunder
I krisetider er det ikke kun virksomheder, der har det hårdt. Samfundet hænger urokkeligt sammen, og dine kunder mærker derfor også krisen, usikkerheden og den frygt, det skaber for fremtiden. Gør derfor livet så let for dine kunder som overhovedet muligt. Hos HairLust har vi valgt at sætte priserne gevaldigt ned på hjemmelevering, så vi kan sende færre kunder i pakkeshops for at hente deres pakker, og dermed gøre det lettere for dem at handle hos os. Derudover er det vigtigt at være klar i din kommunikation på hjemmesiden om hvorvidt din webshop leverer som normalt samt synliggøre din kundeservice, da kunder typisk har mange spørgsmål i disse tider.

4. Fokusér din markedsføring på top-funnel
Undlad at presse for hårdt på din lower-funnel markedsføring og presse folk til at købe dine produkter lige nu og her. Når en krise rammer, holder forbrugerne gerne mere på pengene, og det kan derfor virke grænseoverskridende, når virksomheder kaster om sig med irrelevante tilbud og pressende budskaber om, at man skal bruge de penge, man i forvejen har for få af. Tag i stedet en mere indirekte tilgang og fokusér på branding og kommunikation af mere bløde værdier, som særligt kan sætte sit præg hos forbrugerne i krisetider, hvis man vel at mærke formår at gøre det godt. I krisetider vil du ofte få mere markedsføring for pengene, så hvis du har likviditeten til det, vil du kunne gøre en god langsigtet investering på denne måde.

5. Vær forsigtig med din appel og pas på med humor i din markedsføring
At bruge humor i markedsføringen i krisetider kan være en meget risikabel satsning, og man bør derfor være ekstra påpasselig med at smide om sig med jokes. Men samtidig kan humor i usikre og hårde tider være et effektivt kommunikationsmiddel, hvis man formår at vinkle det perfekt og ikke træde folk over tæerne.

6. Sæt ikke investeringer helt på standby
Noget af det værste, du kan gøre som virksomhed under en krise er at tabe alt, du har i hænderne og sætte alle initiativer på standby. Hvis likviditeten er til det, er det vigtigt at man ikke holder helt op med at investere og lancere nye produkter eller køre på med allerede planlagte initiativer og kampagner. Fortsæt gerne som normalt, men vær realistisk og tilpas initiativerne til situationen. Et godt eksempel på dette er Amazon, der under finanskrisen i 2009 lancerede deres Kindle, som strøg lige ind som nummer 1 på bestsellerlisten blandt alle produktkategorier på hele Amazon og resulterede i en salgsstigning på 29 procent.

7. Skru op for markedsføringen
Man skal i krisesituationer have is i maven og turde hvor andre tøver. Så skru op for online annoncering og andre marketinginitiativer og udnyt de muligheder, der byder sig, når konkurrencen mindskes, og markedet lammes af chokket. En tydelig tendens vi ser i øjeblikket er, at det er blevet markant billigere for os at annoncere på sociale medier, da efterspørgslen er steget og udbuddet faldet.

Vi har haft stor gavn af dette mønster og fordoblet vores normale annoncebudget på Facebook og Instagram.

Man kan ikke bare stoppe med at investere i kunderne og så regne med, at de investerer i dig. Det er dit ansvar at holde dig relevant i forbrugernes bevidsthed. Storytelling og den rette framing af budskaberne og virksomhedens værdier er altså dit bedste våben i krisetider, afslutter Rasmus Serup.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!