En ny virkelighed for netbutikker: ”Skal gentænke, hvordan de opsamler samtykker”

Ny banebrydende afgørelse.

Vi kender alle de famøse dialogbokse, hvor vi skal acceptere brugen af cookies, når vi besøger en hjemmeside. Et design, og et økosystem, som nu bliver udfordret.

DMI (Danmarks Meteorologiske Institut) har mødt stærk modvind fra både Datatilsynet og Datarådet i en ny principiel afgørelse.

Annonce

Ifølge afgørelsen kræver det for mange klik på hjemmesiden at sige nej tak til behandling af personoplysninger.

Datatilsynet har lagt vægt på, at det ikke er muligt for en besøgende på hjemmesiden at afslå behandling af personoplysninger ved det indledende besøg på dmi.dk. Det kræver, at den besøgende vælger "Vis detaljer" for derefter at vælge "Opdater samtykke". En sådan "et-klik-væk-fremgangsmåde" er efter Datatilsynets opfattelse ikke gennemsigtig, lyder det i afgørelsen ifølge Politiken.

DMI benytter Googles annonceplatform. I den forbindelse har instituttet videregivet de besøgendes ip-adresser og aktiviteter. Ifølge GDPR-forordningen kræver det et frivilligt samtykke. Det skal også være oplyst, hvad brugeren giver samtykke til.

Det har ikke været tilfældet på DMI's hjemmeside, og derfor er de indhentede samtykker ugyldige, skriver Politiken.

Afgørelsen får stor betydning for alle offentlige og private hjemmesider, som indhenter brugerens samtykke til databehandling.

Hele det her økosystem for adtech (annoncetechnologi, red.) er en kæmpe industri, som lever af alle de oplysninger, der opsnappes ved hjælp af de her cookies. Hele den industri kommer nok til at skulle gentænke, hvordan de får opsamlet alle de samtykker, siger Heidi Højmark Helveg, advokat med ekspertise i persondata- og markedsføringsret, til Ritzau.

Heidi Højmark Helveg fremhæver også, at selv om afgørelsen gælder for en offentlig myndighed, så er det oplagt, at den får indflydelse på private virksomheder også.

DMI har accepteret afgørelsen og beklager, at myndigheden har haft en praksis, som giver anledning til kritik fra Datatilsynet.

Annonce

Her kan du tilgå Datatilsynets vejledning om behandling af personoplysninger. 
Her kan du læse om afgørelsen.

/ritzau/