Skal investere 10 milliarder i Kina og sælge kødboller via app

Styrker sit digitale initiativ

I starten af august meddelte Ikea, at Ikea-kataloget ikke længere vil blive distribueret i fysisk form.

Annonce

Det klassiske Ikea-katalog er blevet distribueret i Danmark i 50 år, så skiftet – som virksomheden udtrykker det – betyder, at en æra går i graven.

I år får danskerne i stedet adgang til Ikeas nyheder online – kataloget vil endvidere være tilgængeligt i en PDF-version på virksomhedens websted.

Beslutningen kommer i kølvandet af, at den globale koncern nyligt har foretaget, og fremadrettet vil foretage, flere investeringer i digitalt salg.

.. Og de digitale planer fortsætter - denne gang langs kysten i Stillehavet.

Den svenske møbelgigant har i de sidste tre år oplevet, at salgsindtægterne er faldet på det kinesiske marked.

Ikke desto mindre investerer virksomheden nu stærkt i landet og lægger lige knap 10 milliarder danske kroner i sine kinesiske virksomheder.

Pengene går til digitalisering, og faktisk også fire nye butikker, som er klar inden august næste år. I dag har Ikea 27 butikker i Kina.

- Vi har stor tro på det kinesiske marked. Det er ét af de mest dynamiske markeder med det største potentiale, siger selskabets chef for Kina, Anna Pawlak-Kuliga, på en pressekonference.

Annonce

Det skriver Bloomberg

LÆS OGSÅ: Ny kommunikationschef i Ikea Danmark 


Kødboller via app

Ifølge E24 er virksomheden også i gang med et nyt testprojekt i samarbejde med Wechat-appen, hvor ideen er, at kunderne vil kunne bestille Ikeas velkendte kødboller gennem messaging-funktionen.

I år har Ikea sneget sig med på den globale liste over de mest populære virksomheder i følge forbrugerne. Resultaterne kommer fra YouGovs Brandingindex og er fundet på baggrund af målinger af den overordnede sundhedstilstand hos et varemærke.