Styrker sit digitale initiativ
I starten af august meddelte Ikea, at Ikea-kataloget ikke længere vil blive distribueret i fysisk form.
Det klassiske Ikea-katalog er blevet distribueret i Danmark i 50 år, så skiftet – som virksomheden udtrykker det – betyder, at en æra går i graven.
I år får danskerne i stedet adgang til Ikeas nyheder online – kataloget vil endvidere være tilgængeligt i en PDF-version på virksomhedens websted.
Beslutningen kommer i kølvandet af, at den globale koncern nyligt har foretaget, og fremadrettet vil foretage, flere investeringer i digitalt salg.
.. Og de digitale planer fortsætter - denne gang langs kysten i Stillehavet.
Den svenske møbelgigant har i de sidste tre år oplevet, at salgsindtægterne er faldet på det kinesiske marked.
Ikke desto mindre investerer virksomheden nu stærkt i landet og lægger lige knap 10 milliarder danske kroner i sine kinesiske virksomheder.
Pengene går til digitalisering, og faktisk også fire nye butikker, som er klar inden august næste år. I dag har Ikea 27 butikker i Kina.
- Vi har stor tro på det kinesiske marked. Det er ét af de mest dynamiske markeder med det største potentiale, siger selskabets chef for Kina, Anna Pawlak-Kuliga, på en pressekonference.
Det skriver Bloomberg
LÆS OGSÅ: Ny kommunikationschef i Ikea Danmark
Kødboller via app
Ifølge E24 er virksomheden også i gang med et nyt testprojekt i samarbejde med Wechat-appen, hvor ideen er, at kunderne vil kunne bestille Ikeas velkendte kødboller gennem messaging-funktionen.
I år har Ikea sneget sig med på den globale liste over de mest populære virksomheder i følge forbrugerne. Resultaterne kommer fra YouGovs Brandingindex og er fundet på baggrund af målinger af den overordnede sundhedstilstand hos et varemærke.