Ny rapport: Skandinaviske kunder stortrives på Amazon

En bedre forståelse af Amazon.

Vi har allerede skrevet om, hvordan Amazon jagter svenske oversættere til sit tyske websted og senest har opslået jobannoncer til nøglepositioner i virksomhedens nystartede e-handelsfilial i Sverige.

I forhold til Danmark og Norge, er det dog – indtil videre – kun muligt at finde jobopslag, der er AWS-relateret. Hvis Amazon er ved at etablere kontor i Sverige, kunne man dog sagtens spekulere i, om der ikke også er lignende planer, inden for nærmeste fremtid, for resten af Norden.

Annonce

Men hvad synes de skandinaviske kunder, der allerede handler på den gigantiske e-handelsplatform, om Amazon?

Bring har afdækket netop dette i stor rapport og sammenlignet med de tyske kunders holdning til den store e-handelsaktør.

Svarene i rapporten kan hjælpe webshopsene med at forberede sig på fremtidens e-handel, siger Per Buus, salgsdirektør i Bring Danmark til Ehandel.dk.

En ting, der stikker markant ud i rapporten, er kundetilfredshed.

Her er Amazon faktisk på forkant, sammenlignet med andre e-købmænd. I Brings undersøgelse viser det sig, at 63 procent af kunderne var meget tilfredse med deres nylige køb på Amazon, sammenlignet med kun 52 procent i en anden onlinebutik.

Det har også skabt et stort antal tilbagevendende kunder, hvor hele 8,5 ud af 10 skandinaviske forbrugere med stor sandsynlighed vil handle på Amazon igen.

Blandt tyske kunder sagde 92 procent, at de ville handle på Amazon, selvom en anden onlinebutik har det samme produkt til samme pris.

De eneste produktkategorier, hvor de tyske kunder vælger andre onlinebutikker frem for e-handelstitanen, er tøj og kosmetik. Men på trods af Amazons fine vurdering, mener eksperterne i rapporten, at de skandinaviske e-handlere ikke bør være bekymrede for et fremtidigt avancement.

Annonce

Jeg tror, ​​at skandinaviske onlinebutikker har mange styrker i forhold til Amazon. Amazon vil sandsynligvis få succes i Skandinavien, men jeg tror også, at mange stadig foretrækker at handle i andre onlinebutikker. Udnyt de lokale fordele, såsom interaktion mellem fysisk butik og hjemmeside, bæredygtighed og lokale produkter samt dedikeret kundeservice, siger Mogens Möller, administrerende direktør og medstifter af virksomheden sleeknote.com.