Interview: Skubber krisen Amazon tættere på Norden?

Flere distributionskanaler er afgørende.

Hvilke muligheder og udfordringer har krisen skabt for Amazon, og hvornår kan vi forvente et indtog i Norden?

Det er nogle af de spørgsmål, jeg har stillet direktør og stifter af Real Coffee, Lars Mansfeld-Giese.

Annonce

Der er rigtig mange ting, som har ændret sig hos Amazon på grund af corona, indleder han.

Jeg tror, at den udvikling, som allerede er i gang, hvor store dele af detailhandlen går online, bliver accelereret helt enormt i løbet af krisen. Specielt i de lande, hvor corona har været et endnu større problem end i Danmark - USA og England, for at tage to eksempler.

Hos Real Coffee er det tydeligt at se på tallene, hvordan salget er eksploderet på Amazon. Det skete i de dage, hvor man begyndte at betvivle, om der var varer nok i butikkerne.

I USA er der oven i købet vareknaphed, hvor der reelt er tomme hylder i supermarkederne - det skubber helt klart på indkøb hos Amazon, kommenterer Lars Mansfeld-Giese.

Det er således ikke forkert at sige, at Amazon storsælger, og måske ligefrem stortrives, i den pandemiske udvikling, men har krisen også skabt nogle udfordringer for den globale markedsplads?

Der er mange varegrupper, som Amazon har lukket ned for. De accepterer ikke leveringer inden for eksempelvis radio/tv, hårde hvidevarer, tøj… Leverandørerne får simpelthen ikke lov til at komme igennem, fordi Amazon har travlt med at modtage madvarer i øjeblikket. Jeg tror, det er en meget dramatisk tid for markedspladsen, fordi efterspørgslen er så høj.

Amazon har også nyligt meldt ud, at de vil ansætte flere tusinde medarbejdere i USA – primært til pluk og lager.

Selv om man kan komme et stykke med robotter, så er der også mange ting, der skal gøres manuelt. Jeg tror heller ikke, de kommer igennem coronatiden, uden at opruste i medarbejderstaben.

Annonce

Kom i gang med flere kanaler!

Ifølge Real Coffee-direktøren sætter den nuværende krise en tyk streg under, at man skal have flere distributionskanaler.

Hvis ens traditionelle kanal bliver lukket ned, som mange har oplevet indtil videre, er det en fordel at have spredt ”dit dna” i forskellige kroge af markedet. Det virker til, at der er mange almindelige detailbutikker, der er kommet for sent i gang med at satse online.

Real Coffee er afhængige af dansk detailhandel, på samme måde som virksomheden er afhængig af Amazon og sin egen webshop. Men ingen af disse kanaler er, enkeltstående, kritisk vigtige for overlevelse.

Vi kunne godt leve uden én af dem, kommenterer direktøren og fortsætter:

Det handler om at have flere strenge at spille på, fordi vi ved ikke, hvad der kommer til at ske fremadrettet. Der er kæmpestor arbejdsløshed i USA, som inden for de sidste tolv måneder er blevet Danmarks største eksportmarked. Så hvordan kommer det til at påvirke dansk eksport, og import for den sags skyld? Valutakurserne kører også op og ned på grund af oliekrisen, vi kommer formentlig til at se statsgældskriser i Europa, og så er der Brexit...

Forretningsmiljøet lige nu er ekstremt volatilt – der sker således alt for meget til, at det er sundt kun at spille på én tangent.

Du har et ansvar overfor din forretning og medarbejdere.

Er Amazon tættere på et alvorligt indtog i Norden post-corona?

Nej, det tror jeg egentlig ikke. Jeg tror, Amazon har travlt med andre ting, fx at få fødevarer ind på lagrene. Jeg tror, de er i total drift mode – strategier og større investeringer træder i baggrunden lige nu. Man skal også huske på, at Norden er lille i forhold til mange andre markeder, og hvorfor egentlig starte op i et område, som er tyndt befolket og svært at have med at gøre rent logistisk?

Hvornår kommer Amazon til Danmark?

Jeg tror ikke, de kommer her midt i krisen eller det næste års tid. De har masser andet at lave. Men i 2021 kunne det godt blive en realitet, afrunder Lars Mansfeld-Giese.