Interview: Skulle man egentlig overveje en online CSR-profil?

Jeg har talt med Jonathan Stoker, CEO hos We Are Digital IVS og stifter af platformen eCSR.dk, som fortæller lidt om mulighederne inden for CSR-tilstedeværelse på nettet

CSR er ikke længere kun et buzzword, men en prioriteret virksomhedsstrategi for fremtiden – i hvert fald for mange danske virksomheder

Eksempelvis har CO2-aftryk aldrig været en joke, og særligt inden for modeindustrien, som bidrager til problematikken i ret udpræget grad, er virksomheder begyndt at trække i nogle lidt grønnere arbejdshandsker.

Annonce

Det seneste eksempel, som Ehandel.dk har berettet om, er Zalando, der fra den 30. oktober har forpligtet sig til en CO2-neutral modus operandi.

LÆS OGSÅ: Zalando forpligter sig til at blive CO2-neutral

Vi ved, det er vigtigt – men jeg beder Jonathan Stoker udpensle, hvorfor CSR er et uundgåeligt fokus, og hvad han har startet op.

Han sidder som administrerende direktør i den spirende lille virksomhed: We Are Digital IVS, som står bag eCSR.dk – et kun 4-5 måneder gammelt foretagende, som beskæftiger sig med CSR-profiler online.

Men det er også vigtigt at holde øje med de små spillere, som måske faktisk har fat i noget godt.

CSR er kommet under luppen, fordi der har været mange eksempler på, hvor og hvordan virksomheder har gjort en dårlig figur. Virksomheder, der overskredet grænser – meget konkret i forhold til eksempelvis modeindustrien og børnearbejde. For et par år siden var der også en del sager med call-centre, som havde til formål at støtte organisationer, der hjalp handicappede, men det viste sig, at de slugte alle pengene selv. Jeg tænkte: Der må være en måde, hvorpå man nemmere kan verificere, om virksomheder gør dét, de nu engang siger," indleder Jonathan Stoker.

Budskabet på eCSR-hjemmesiden, til danske virksomheder rundt omkring i landet, lyder således:

”Bliv en del af eCSR ved at tilmelde din virksomhed og fortæl omverdenen, at I går op i socialt og samfundsmæssigt ansvar! Du registrerer bare din virksomhed, og herefter matcher vi helt automatisk alt vores data op med din virksomhed og danner en CSR-profil ud fra dette.”

Annonce

Virksomheder har større potentiale - og ansvar

Ifølge den unge direktør er det altid fordelagtig at give igen. Men er der et marked for de her såkaldte online CSR-profiler?

Medierne har bragt det her i søgelyset for længe siden, og omtalen har skabt krav hos forbrugerne. Især forbrugere, der ikke selv ejer virksomheder. Det kommer også i forlængelse af miljødebatten – økologiske produkter, kødindustrien… Der er mange fronter, hvor det her eksploderer. Og her er fakta bare, at virksomheder har et større potentiale, og ansvar – i min optik – for at påvirke og skabe effekt, end Hr. og Fru Danmark. Det ”grønne”, danske segment vokser. Jeg tror kun, vi har set toppen af isbjerget i forhold til folks bevidsthed og krav.

Transparens er også blevet et slagpunkt. Kunderne vil gerne ”se” markedet og få flere oplysninger om de produkter, de køber.

Men hvad er det helt præcis, I gør?

Det vi gør er, at vi har oprettet 233 tiltag, som en virksomhed kan støtte. Vi henter, efter tilmeldingen, informationer hos de velgørende tiltag, hvor vi kan se, om den tilmeldte virksomhed rent faktisk har givet sin støtte. Hvis det er tilfældet, lægger vi den velgørende organisations logo ind på virksomhedens profil hos os. Virksomhederne får også tildelt et stykke kode, som henter indhold fra os, hvor kunderne kan se, at vi har verificeret dem. Det er vigtigt at sige, at vi ikke har samarbejde med tiltagene, vi yder "bare" en informationsservice til kunderne.

Nu er konceptet i sit meget tidligere stadie, så jeg spørger Jonathan, hvad der ligger af planer på bordet for fremtiden, og hvor langt ambitionen strækker sig?

Vi kommer til at gøre mere i, at virksomheder selv kan bidrage med informationer, hvor vi så dobbelttjekker efterfølgende. Det skal ikke kun være en teknisk platform – det skal, optimalt set, også indebære juridisk rådgivning og regnskab, (virksomheder i en vis størrelse skal lave separate regnskaber på CSR) og på længere sigt skal vi også have mandskab til at kunne finde andre oplysninger, fx tjekke børnearbejde. Jeg ved ikke, om det er en drøm, men det er noget, som ligger mit hjerte nært.

Afslutningsvis er Jonathan overbevist om, at virksomheder kun vil nyde godt at gøre noget i den gode sags tjeneste – og mulighederne er mange.

Man kan altid støtte, når man nu engang har mulighed for det. Vi har en liste, der hedder CSR-tiltag, som man kan granske, og så er det jo bare at starte fra en ende af. Det kan man gøre, uanset om man er tilmeldt vores service eller ej. Der er behov for hjælp mange steder, lige fra lokale fodboldklubber til verdensomspændende organisationer," afrunder den unge direktør.