SMV:Digital: ”Det er det absolut mest lovende, jeg længe har lavet”

Ehandel.dk har talt med Branchedirektør hos
Dansk Industri, Annette Falberg, som plæderer for stærkere investering i dansk
digitalisering.

Annonce

Dansk erhvervsliv skal udnytte de nye digitale teknologier til at skabe vækst og job i Danmark.

De små og mellemstore virksomheder, som udgør størstedelen af dansk erhvervsliv, er dog markant mindre digitale end de store virksomheder og investerer mindre i digitalisering, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

Her kommer regeringens initiativ SMV:Digital ind i billedet - et samlet program, som udbydes af Erhvervsstyrelsen, hvor SMV’er kan få hjælp til digital omstilling.

Annonce

Ehandel.dk har talt med direktør for Dansk Industri, Annette Falberg, om projektets oprindelse og formål samt hvilke resultater, hun forventer at se hos de danske virksomheder.

LÆS OGSÅ:
Vækstteam for handel og logistik sætter fokus på lige konkurrencevilkår

Projektet helt konkret

- SMV:Digital-indsatsen er rigtig vigtig for os, fordi det handler om at skubbe de danske virksomheder ud på den digitale scene. Og det må guderne vide, at der er behov for. Indsatsen kan deles op i to hovedkategorier: Digital omstilling og E-handelscenteret, fortæller Annette Falberg.

Gennem tilbud om digital omstilling, og med hjælp fra E-handelscenteret, er hele ideen at virksomheder kan få tilskud til indkøb af privat rådgivning, kompetenceforløb, sparring og netværk samt vejledning om regulering og konkurrencevilkår.

Det handler helt grundlæggende om at digitalisere flere processer i det danske erhvervsliv.

For at finde ud af, på hvilke præmisser projekterne skal forløbe, samt hvorvidt pengene kommer ud til de rigtige indsatser, er der endvidere nedsat et SMV:Board, som Annette Falberg og en del andre virksomheder har plads i – herunder Perchs Thehandel, brillevirksomheden Fleye og BM Silo, hvor formanden for SMV:Boardet, Dorthe Zacho, sidder som administrerende direktør.

De har alle succes med digitalisering i deres respektive virksomheder.

LÆS OGSÅ: E-handelscenter skal sætte skub i den danske e-eksport: ”Danmark skal være digital frontløber”

At finde den rigtige operatør

Der blev udloddet omkring
5 mio. kroner i 2018, og for de penge er det lykkedes Væksthus Midtjylland at
få i alt 64 danske virksomheder igennem et forløb med enten e-handel eller
digital omstilling.

Men før slutningen af januar 2019 bliver SMV-projektet sat i udbud igen – og hvem
skal så administrere og fordele pengene?

Der er kommet hele
syv erhvervshuse i Danmark, og Annette Falberg ser én af disse som en mulig operatør.

- Det er meget vigtigt, man finder den rette operatør, som sætter retningslinjer og handler inden for de rammer, vi har sat i SMV:Boardet. Det kan være én af væksthusene i Danmark, som optimalt set kan skabe samarbejde på tværs, siger Annette Falberg.

Hun fortsætter:

- Operatøren skal screene ansøgninger, så midlerne går til de rigtige indsatser, og så fungerer operatøren samtidig som mentor for virksomhederne. Udover at screene, skal operatøren også kunne pege på, hvilke rådgivere, der skal hjælpe den pågældende virksomhed, så de rette udfordringer bliver adresseret.

..Og så skal operatøren desuden sørger for, at de valgte løsninger bliver implementeret i virksomhederne.

Størrelsen på de puljer, virksomhederne kan søge, er endnu ikke fastlagt, men bliver i størrelsesordenen 25-100 tusinde kroner – både til e-handel, e-eksport og til digitalisering generelt.  

Målbare resultater

Sidste sommer, 2018, testede Dansk Industri ideen med 10 af sine egne medlemsvirksomheder, der beskæftiger sig med handel på nettet, og som gerne ville ud over landets grænser.

- Vi legede, at vi var operatører – vi hyrede en mentor til virksomheden og fungerede også selv som mentorer. Vi fik virksomhederne til at beskrive, hvad de gerne ville opnå på e-eksportområdet, og så indgik vi aftaler med fem rådgivere, alle med e-handelsekspert viden inden for henholdsvis IT, logistik, markedsføring, betalingsformidling, markedsanalyser, jura mv. De stod klar til at hjælpe den enkelte virksomhed, fortæller Annette Falberg.

Resultatet blev, at otte ud af de ti virksomheder, som DI havde en hånd i ryggen på, har etableret egen webeksport den dag i dag.

- De erfaringer og resultater, vi fik ud af projektet, blev sendt ind til både regeringen og politikerne. Humlen er, at vi har set, det virker. Derfor tror vi på, at vi kan gøre det her for mange virksomheder, også uden for DI, kommenterer hun.

Et andet punkt, hvorfra Annette Falberg mener, at succesen af projektet udspringer, er den individuelle rådgivning.

- Der er andre gode tilbud om efteruddannelser på e- handelsområdet, men vi ved, at SMV’ere mangler tid og ressourcer. Derfor er det tvingende nødvendigt, at virksomheden kun skal koncentrere sig om sine egne udfordringer, forklarer Branchedirektøren og fortsætter:

- Man skal ikke på samme måde tilbage på skolebænken i forbindelse med SMV:Digital-projektet. Den individuelle rådgivning er nemlig skræddersyet til de udfordringer, virksomheden står overfor. Som oftest er det også et større antal medarbejdere, der bliver en integreret del af processen, hvorfor det også bliver langt nemmere at forankre ny viden i de respektive virksomheder, fortæller hun.

Forventninger til fremtiden

- Vi har endnu ikke, i SMV:Boardet, sat helt konkrete mål for, hvor mange virksomheder, der skal igennem den effektive SMV:Digital-mølle. Men der er i alt afsat 31 mio. kroner til SMV:Digital-programmet i 2019.

Det betyder, at 500-1000 danske virksomheder kan få sparring og hjælp, siger Annette Falberg. Programmet forsætter i 2020 og 2021, hvor der er afsat 25 mio. kroner pr. år.

Det skulle også vise sig at blive vigtigt, at få de danske virksomheder i eksport-omdrejninger. Tal fra Eurostat viser nemlig, at hele 47 procent af internationale indkøbere, der sidder i Europa, foretrækker at købe digitalt.

Det betyder, at hvis danske virksomheder ikke rubber neglene og kommer ud på eksportmarkedet bl.a. via en velfungerende digital e-handelsplatform, bliver de ikke fundet i søgninger – ergo et nulsalg.

- Hvis der ikke var efterspørgsel på nethandel fra den store verden, var det hele ligegyldigt. Men det er der – og vi skal være dér, hvor det sker. Enten gennem egen webshop eller ved afbenyttelse af de store, globale markedspladser, forklarer Branchedirektøren.

.. Og måske er eksportmarkedet et uoverstigeligt bjerg for nogle danske virksomheder, men man kommer ikke udenom nødvendigheden af eksportrelaterede aktiviteter.

Annette Falberg fortæller, at 800.000 arbejdspladser er enten direkte eller indirekte eksportknyttet. Så hvis al eksport forsvandt, ville Danmark stå med et stort hul i beskæftigelsesstatistikken.

Sandheden er også, at det ikke ligefrem kører på skinner for dansk eksport:

- Èn af forklaringerne kunne være, at vi ikke er digitalt nok tilstede på eksportmarkederne. Vi er på en seksogtyvende plads i Europa, når det gælder andelen af virksomheder med e-handel, der bruger salgskanalen til eksport. Det er langt fra optimalt. I Danmark ligger vi endvidere kun på 6 procent, hvad angår eksport inden for nethandel – Kina har nuppet 80 procent. Og hvilken historie fortæller dét, spørger Annette Falberg retorisk.

En historie, som i hvert fald har fået regeringen at søsætte et, efter Annette Falbergs eget udsagn, næsten skudsikkert initiativ, som skal give de danske virksomheder de bedste muligheder for at gå all in på e- handel og e-eksport.

"Det skal bare lykkes"

- Forudsætningerne for succes er store, fordi det er så ’hands on’ – den eneste faldgrube er, hvis en operatør ikke løfter sin opgave. Men så kan jeg love dig for, at jeg smider alt, hvad jeg har i hænderne for at klæde dem ordentligt på! For det her - det skal bare lykkes. Det er det absolut mest lovende, jeg længe har lavet, afrunder den erfarne Branchedirektør.

I politiske kredse er der også opbakning at hente. I en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet har Udenrigsminister, Anders Samuelsen, udtalt:

- Danmark skal op i fart, når det gælder eksport via e-handel. Der er et stort uudnyttet potentiale. Derfor har regeringen også sat fokus på at øge Danmarks andel af den globale e-handel.

Det forventes, at op mod 2000 små og mellemstore virksomheder, i løbet af de næste fire år, vil få gavn af tilbuddene i SMV:Digital.