Sports-giganten Sportamore åbner handel udenfor Norden

Det første marked er Frankrig

Annonce

Sportamore er Norden største sportsbutik online og har siden 2017 drevet det strategiske arbejde med at bygge skalerbar infrastruktur med en høj grad af automatiserede processer. 

I slutningen af oktober 2018 berettede Ehandel.dk også, at den nordiske platform lancerede en ny forretningsmodel.

E-forhandleren havde udviklet en ny teknisk platform, der gør det muligt for leverandører at sælge og levere varer direkte fra eget varehus til forbrugere via Sportamores e-handel.

Annonce

En håndfuld leverandører fik tilbuddet, men Adidas tog i første omgang rollen som strategisk partner og blev hermed den første til at eksperimentere med den nye model.

LÆS OGSÅ: Sportamore lancerer direkte salg via e-handel


Nye markeder - lave omkostninger

Den nye forretningsmodel har ikke været det eneste vigtige element, eller fokuspunkt, i en stærk vækstfase hos den nordiske sportsbutik.

Koncernen har nu også rettet blikket mod nye, automatiserede logistikfunktioner. Et resultat af dette arbejde er, at Sportamore nu er klar til at åbne for handel til nye markeder uden for Norden med minimale opstartsomkostninger.

- Med vores eksisterende organisation og skalerbare infrastruktur kan vi etablere nye markeder med meget lave omkostninger. Samtidig eksponerer vi vores tilbud til et større samlet marked og reducerer risiciene forbundet med varierende vejr i de enkelte geografiske områder. Derudover kan vi nemt flytte markedsinvesteringer mellem markederne for at skabe gunstige betingelser for erhvervelse af nye kunder, siger Johan Ryding, adm. Direktør for Sportamore, i en pressemeddelelse.

Handelsstart i Frankrig forventes at finde sted i anden
halvdel af 2019.

I 2017 havde
Sportamore-koncernen et salg på 758 mio. SEK, hvilket svarer til omkring 553
mio. danske kroner.